Evropským automobilkám zbyly jen oči pro pláč. Americké miliardy se vzdalují
DOTACE
Spojené státy vyplácejí miliardové bonusy na výrobu elektromobilů. Evropská vozidla jsou však z velké části vyloučena. Poslední pokus o vyjednávání v pátek selhal. To zřejmě byla poslední možnost před volbami v USA, píše v sobotu německý deník Handelsblatt.
Evropské automobilky jsou pod silným tlakem, kdy musí čelit vysokým energetickým výrobním nákladům a značně dotovaným čínským autům, hlavně elektromobilům, které mohutně technologicky pokročily. Proto si slibovaly, že získají nemalé dotace ve Spojených státech na základě amerického zákona o snížení inflace (IRA). Dlouhodobá snaha ale stále vychází naprázdno. Na schůzce mezi Evropskou komisí a vládou USA v belgické Lovani nedošlo ani v pátek k dohodě a k žádné asi v dohledné době ani nedojde.
Ministr zahraničí USA Antony Blinken a ministryně obchodu USA Gina Raimondová po setkání zdůraznili důležitost spolupráce s Evropany v obchodních a technologických otázkách. Ve věci automobilek ale neudělali žádné ústupky, konstatuje deník.
Šesté ministerské zasedání se konalo pod záštitou Rady pro obchod a technologie (TTC), což je pravidelný formát výměny názorů mezi Bruselem a Washingtonem. Páteční rozhovory byly posledními před listopadovými americkými prezidentskými volbami, a podle vládních kruhů poslední šancí otevřít IRA před volbami.
To je zvláště důležité pro německý automobilový průmysl. „Partneři opět promeškávají příležitost vyslat důležitý politický signál k prohloubení transatlantické spolupráce a podpoře hodnotových řetězců na obou stranách Atlantiku,“ řekla k pátečnímu jednání Handelsblattu Hildegarda Müllerová, prezidentka německého Sdružení automobilového průmyslu (VDA).
Německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung rovněž k jednání poznamenává, že za celou dobu rozhovorů se událo jen málo. "Za úspěch se v pátek považovalo prý i to, že téma bylo vůbec zmíněno ve společném závěrečném prohlášení.