Škoda Kodiaq 2.0 TDI. Nový král českých SUV
AUTO
Škoda Kodiaq je od představení v roce 2017 jedním ze zásadních modelů značky, což naznačuje i jejich množství na domácích silnicích. Po necelých 900 000 vyrobených kusech přichází nová generace.
První generace stála na koncernové platformě MQB, ta současná používá o něco modernější MQB Evo, což naznačuje, že novinka je spíš evolucí než revolucí. Tu ostatně v tomto segmentu nikdo nechce – Kodiaq je fajn přesně tak, jak jsme si na něj zvykli. V tomto pohledu zapomeňte na zbytečnou a trochu nesmyslnou verzi RS (u novinky není), ale soustřeďme se na to, co dává největší smysl: 2.0 TDI 4 x 4 s nějakou normální výbavou.
Skutečně jiné je auto zejména z boku a zezadu. Vynikne tmavě chromovaný D-sloupek a tmavá boční okna, vzadu svítilny do tvaru C a také výrazné zadní křídlo. To spolu s dalšími prvky vylepšuje aerodynamiku (a pomáhá snižovat spotřebu, tedy emise). Kodiaq se zvětšil – stojí na rozvoru 2791 mm (původně 2788 mm), na délku má 4758 mm (první měl 4697 mm) a je malinko užší a vyšší než předchůdce. Aktuálně je nabízen v pětimístné i sedmimístné konfiguraci, přičemž ta první potěší velmi velkorysým prostorem pro zavazadla: ze základních 910 litrů se dá sklopením sedadel získat až 2105 litrů.
Interiér se proti předchůdci proměnil asi nejvýrazněji. Hezký je třeba dekor na dveřích a linii palubní desky. Koncepce čalounění a palubní desky je celkem svěží a příjemná, ovšem nesedíme v bentley, takže se spíš zaměříme na funkčnost. Digitální přístrojový štít má dobrou grafiku i rychlost, snadno se ovládá z volantu. Tam se dají také vypnout nejotravnější asistenty, tedy systém udržování v pruzích a varování při překročení rychlosti, které aktuální limity stejně neumějí správně číst. Uprostřed palubní desky trčí zbytečně ohromný displej na ovládání celého infotainmentu. Je doplněn o tři multifunkční kruhové mechanické ukazatele (pro změnu nastavení teploty, komfortní prvky typu vyhřívání/větrání sedadel atd., ale i audio), které jsou dobře v dosahu. Ocenili bychom, kdyby nebyly plastové, ale třeba hliníkové a hlavně pevné – při dotyku se viklají a nepůsobí moc hodnotně. Snad budou aspoň dlouho fungovat. Zbytek interiéru stručně – místa i odkládacích prostor je skutečně hodně, a to všude. Sedadla jsou obyčejná, průměrná, ocenili bychom nějaká propracovaná ortopedická, aby se člověk po celém dni za volantem nedočkal bolavých zad.
Pod kapotou najdeme základní 1.5 TSI s výkonem 150 koní, plug-in hybridní 1.5 TSI o stejném výkonu a dvě verze naftového motoru 2.0 TDI. Ten slabší má 150 koní, silnější (testovaný) 193 koní. Všechny motory jsou spárované s automatickou převodovkou DSG. Doplníme, že verze 2.0 TSI, tedy benzinová, aktuálně v ceníku není. Zpět k dvoulitrovému TDI v silnějším provedení. Kromě zmíněného výkonu nabízí 400 Nm točivého momentu, což při hmotnosti od 1,8 do 2,0 tuny znamená schopnost zrychlit na stovku za 7,8 s a maximální rychlost 220 km/h.
V praxi je moderní turbodiesel tichý a hezky táhne v celém spektru otáček. Sedmistupňové DSG je naladěné příjemně, ruší jen prodleva při pokusu o rychlý rozjezd. Vůz umí jezdit zhruba za 6,5 litru, naše spotřeba po 2000 km byla 8 litrů na 100 km, ale využívali jsme celý potenciál. Během testovacích jízd jsme ocenili zejména odhlučnění a komfortní podvozek (s příplatkovými tlumiči DCC+, které výrazně mění charakter jednotlivých režimů). Nový Kodiaq se vlastně chová podobně jako ten starší (občas jsou cítit dlouhé zdvihy tlumičů a měkčí pérování či limity nedotáčivosti), ale celkově je jistější a příjemnější na volantu. A to je cesta, kterou by měl ctít – pohodlně přepravit velké množství pasažérů a nákladu při slušné spotřebě. Čtyřkolka se přidává do akce nerušivě, využili jsme ji jen na polní cestě, kde nebyl žádný problém s prokluzy.
Základní 1.5 TSI s pohonem předních kol stojí od 980 000 Kč, střední výbavy s lepšími motory kolem 1,3 milionu a vrcholný 2.0 TDI od 1 170 000 Kč po 1 415 000 Kč s DPH. Příplatků je jen pár, takže ceny jsou víceméně směrodatné.
Plusy:
Komfort, odhlučnění, prostorný interiér.
Minusy:
Některé lacinější materiály, prodleva při rozjezdu.