Brusel chce do týdne jednat s automobilkami o emisních sankcích. Část z nich hrozí žalobami

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

Brusel chce do týdne jednat s automobilkami o emisních sankcích. Část z nich hrozí žalobami
Evropská unie chce řešit problémy automobilového průmyslu. Foto: Shutterstock
1
Svět
Jan Křovák
Sdílet:

Evropská komise hodlá spustit strategický dialog se zástupci automobilového průmyslu 20. ledna, nicméně bude záležet na zdravotním stavu předsedkyně Komise Ursuly von der Leyenové. Ta bude chtít hrát ústřední roli v celé iniciativě a na přelomu roku vyšlo najevo, že trpí těžkým zápalem plic. Pro Echo24 to řekla europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) po jednání s eurokomisařem pro klima Wopkem Hoekstrou. Podle Nerudové se uvažuje o vytvoření koordinátora či zmocněnce, který by dialogu předsedal. Evropský parlament by měl hlasovat o usnesení, které bude tlačit na Komisi buď v lednu nebo v únoru.

„Komise hodlá vykopnout celou akci (strategický dialog) 20. ledna, nicméně bude záležet samozřejmě na zdravotním stavu předsedkyně Komise, která bude chtít hrát ústřední roli v celé iniciativě. V tuto chvíli se také uvažuje o vytvoření pozice koordinátora/zmocněnce, který by předsedal celému dialogu. Komisařovi Hoekstrovi jsem zdůraznila, že je třeba, aby Komise řešila akutně otázku emisních sankcí na tento rok, což komisař chápe, ale upozorňoval na to, že Komise musí vyřešit otázku možných právních procesů,“ řekla pro Echo24 Nerudová.

Některé automobilky prý podle Nerudové Komisi hrozí, že Komisi zažalují, pokud bude jakkoliv měnit stávající legislativní texty. „Jde zejména o ty, které nejvíce investují do elektromobility. Také jsem zdůraznila důležitost toho, aby Evropský parlament hrál roli v celém procesu dialogu s automobilkami, protože jsme byli v rámci EPP první, kteří přišli s konkrétními řešeními a rozhovory s automobilkami vedeme už měsíce,“ dodala Nerudová.

ECHO PORADA:

Evropský parlament bude podle Nerudové nadále vytvářet tlak na Komisi, aby otázku řešila a v tomto směru plánuje EP schválit usnesení. „Otázkou je, jestli se dohodnou hlavní frakce v Parlamentu dát usnesení ke hlasování v lednu či až v únoru. Tak či onak ale komisař Hoekstra a předsedkyni Komise chce počkat na výsledky strategického dialogu, než Komise dá na stůl konkrétní legislativní a nelegislativní texty – nezapomínejme, že legislativní iniciativu má pouze Komise,“ připomněla Nerudová.

Europoslanec z konzervativní frakce ECR Ondřej Krutílek (ODS) pro Echo24 připomněl, že za ECR s kolegou Alexandrem Vondrou již před několika týdny připravili usnesení pro Evropský parlament se třemi jasnými požadavky na Evropskou komisi. „Jde jednak o pokuty pro automobilky, uspíšení revize nařízení o emisích již na letošní rok, a zrušení faktického zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Kolegové z EPP nás požádali, abychom netlačili na hlasování o usnesení v listopadu ani v prosinci, že potřebují čas na vnitřní diskusi,“ řekl pro Echo24 Krutílek s tím, že EP ale musí vyslat signál Komisi co nejdříve, zejména ohledně hrozících pokut za nedodržení přísnějších emisních norem CO2.

„Proto tlačíme s lednovým termínem na EPP a jsme připraveni jednat i o speciálním usnesení EP k pokutám a teprve následně o ostatních otázkách,“ dodal Krutílek s tím, že pevně doufá, i když Evropská komise se zatím tváří, že nastavená pravidla nyní neplánuje měnit. Proto na ni tlačíme ze dvou stran – my v EP a naše vláda ve spolupráci s Italy a dalšími zeměmi na Radě. Komise si musí sundat klapky z očí a rychle začít jednat.

O strategickém dialogu se zástupci evropských automobilek hovořila už v prosinci šéfka EK von der Leyenová. „Automobilový průmysl je evropskou chloubou a má zásadní význam pro prosperitu Evropy. Je motorem inovací, podporuje miliony pracovních míst a je největším soukromým investorem do výzkumu a vývoje. Každé odvětví má jedinečné potřeby a naší odpovědností je přizpůsobit řešení, která budou čistá a konkurenceschopná. Musíme toto odvětví podpořit v hlubokém a převratném přechodu, který je před námi,“ uvedla.

Strategický dialog se má podle EK zaměřit zejména na podporu inovací založených na datech a digitalizaci, založené na perspektivních technologiích, jako je umělá inteligence a autonomní řízení. Dále také na podporu dekarbonizace tohoto odvětví v rámci otevřeného technologického přístupu vzhledem k jeho úloze při dosahování ambiciózních evropských cílů v oblasti klimatu. V neposlední řadě chce EK najít řešení pracovních míst, dovedností a dalších sociálních prvků v tomto odvětví či zjednodušení a modernizaci regulačního rámce. V neposlední řadě by měl řešit zvýšení poptávky, posílení finančních zdrojů odvětví a jeho odolnosti a hodnotového řetězce ve stále konkurenčnějším mezinárodním prostředí.

PODCAST:

Podle dalšího z europoslanců z EPP Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) je strategický dialog s automobilkami prioritou, která reflektuje potřebu reagovat na aktuální výzvy v automobilovém průmyslu, zejména s ohledem na dopady současné legislativy a změny v globálním dodavatelském řetězci. „Zahájení tohoto dialogu je stále plánováno na nejbližší období. Přesné datum by mělo být upřesněno během příštího týdne, přičemž vyjednávání již probíhají na expertní úrovni,“ řekl pro Echo24 Zdechovský.

„Co se týče jednání na plénu Evropského parlamentu, téma je na programu lednového zasedání. Pokud jde o usnesení, o kterém hovořila paní Nerudová, jeho schválení je očekáváno v průběhu tohoto zasedání, nicméně konkrétní výstupy se budou odvíjet od probíhajícího dialogu mezi parlamentem, Evropskou komisí a dalšími klíčovými aktéry,“ uvedl Zdechovský.

„Co se týče možných opatření, která by automobilkám přinesla určitou úlevu ještě v prvním čtvrtletí letošního roku, je pravděpodobné, že o základních obrysech bude jasno do konce února. Nicméně konkrétní kroky se budou odvíjet od výsledků dialogu a legislativních procesů, které vyžadují jistý čas,“ dodal Zdechovský.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články