BMW 120 – Produkt moderní doby
AUTO
BMW představilo čtvrtou generaci řady 1, značené jako F70. I když stále zůstává na platformě UKL2 s pohonem předních kol (a motory napříč) a je docela podobná předchůdci z roku 2019, automobilka ji značí jako novou generaci. Co nabízí?
Proti předchůdci se novinka lehce zvětšila, takže aktuálně měří na délku 4361 mm (plus 42 mm) a je také o něco málo vyšší. Hatchback nižší střední třídy už dnes zkrátka není úplně kompaktním autem, jak jsme byli zvyklí v minulosti. Doplníme, že karoserie je vždy pětidveřová a výroba probíhá v německém Lipsku od července 2024.
Je to teprve pár měsíců, co vůz přišel oficiálně na trh a proběhly první lokální jízdy s různými verzemi. Výhodu spatřujeme v tom, že nová „jednička“ stále nabízí oba základní pohony, tedy jak benzinové, tak naftové verze. BMW si nově schovává příponu „i“, která dříve označovala zážehové motorizace, pro bateriová auta, takže v nabídce jsou verze 116, 120, 123 xDrive a vrcholná M135 xDrive. U naftových verzí stále platí, že za číslem je přípona „d“, takže na zákazníky čeká verze 118d a 120d. Oba pohání čtyřválec o objemu dvou litrů, v prvním případě s výkonem 150 a v druhém 163 koní. U zážehových verzí je základním motorem tříválec – u verze 116 má 122 k, u verze 120 pak 170 koní (zbylé verze jsou dvoulitrové čtyřválce s výkonem 218, respektive 300 koní v „emku“). Všechny motory jsou přeplňované, žádný nemůže být spojen s manuální převodovkou.
Verze 120 je tedy poháněna mildhybridním tříválcem 1,5 litru s výkonem 170 koní, který je schopen vyvinout celkem 280 Nm točivého momentu. Při hmotnosti 1500 kg (!) to stačí na slušné zrychlení na stovku za 7,8 sekundy a také maximální rychlost 226 km/h. Motor je celkem schopný a dynamika pocitově dobrá, při spotřebě nějakých 7 l / 100 km při svižnějším používání. Sedmistupňová převodovka nám občas přišla zbytečně váhavá, a to i ve sportovním režimu.
Co se týče zbytku, design nechť každý posoudí sám, já osobně jsem příznivcem spíše tradičnějších tvarů BMW. Uvnitř nejprve potěší hezká sportovně tvarovaná sedadla (příplatek lehce přes 10 000 Kč, který stojí za to) a potom hned volant. A to hlavně hmatem, protože má extrémně tlustý věnec, který nemusí vyhovovat každému. Už i do nejmenšího BMW pronikl klenutý displej, který zobrazuje vše podstatné ve své grafice, kde už není možné zvolit klasické ukazatele. Pravá část displeje je plná ikonek a aplikací, ve kterých se člověk musí zorientovat. Doplníme, že na zadních sedadlech není místa zrovna nadbytek a nastupování je klasicky trochu nepohodlné, pod víkem kufru se pak skrývá od 300 do 1135 litrů prostoru pro zavazadla.
Startuje se tlačítkem na středovém tunelu vedle přepínací páčky převodovky. Jakmile člověk vypne head-up displej (jeden z prvků velkého paketu innovation za 86 710 Kč), držení v pruzích a upozornění na rychlost, může vyrazit. Živelný motor okamžitě zaměstnává kontrolu trakce, protože rozměrným pneumatikám Goodyear se na mokru nedaří přenést točivý moment na asfalt. I když se snažím být citlivý, rozjezdy jsou zbytečně dravé. To by nevadilo, kdyby v řízení bylo víc citu a řidič na okreskách lépe věděl, kde se zrovna auto nachází a co bude dělat. Hmotnost přes 1,5 tuny také sportovní radosti z jízdy nenahrává. Ve vysokých rychlostech si všímám hluku od velkých kol i svistu větru kolem A-sloupku.
Jisté je, že BMW 120 je spíše moderním doplňkem než hravým hatchbackem, ale ve finále mu to ani nemusí uškodit. Testovací auto ve výrazné barvě Thundernight stejně zaujme spíše něžnější část populace, ovšem v případě, že bude mít na kontě dost peněz.
Už základní verze 116 stojí 760 500 Kč, verze 120 pak začíná na částce 898 300 Kč. Příplatky u testovaného vozidla přesáhly hranici 300 000 Kč, a celková cena auta na fotkách se tak vyšplhala na nemalých 1 261 082 Kč. Doplníme, že vrcholné M135i xDrive začíná na 1 358 500 Kč.
Plusy: živý motor, stabilita, obratnost
Minusy: řízení bez citu, tlustý volant, cena