Pět důvodů, proč Babišova vláda sotva vydrží celé čtyři roky
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
ILEGÁLNÍ VÝROBNA CIGARET
Celníci odhalili na jihu Moravy nelegální výrobnu cigaret s velkokapacitní linkou. Při rozsáhlé akci zajistili 32 tun tabáku a přes 15 milionů cigaret. Další čt ...
Vláda Andreje Babiše má za sebou první den a může tak být nemístné vsázet se, jak dlouho vydrží. Zda to bude na celé volební období, nebo Babiše stejně jako v případě jeho premiérové zkušenosti coby ministerského předsedy před osmi lety doženou okolnosti k potřebě rekonstrukce vlády. Pokusme se na to podívat očima bookmakera, který by v tuto chvíli dal větší pravděpodobnost – tedy nižší kurz – možnosti, že Babišův kabinet to celé čtyři roky v této podobě nevydrží. Zde je pět argumentů.
Zaprvé: Většina 108 koaličních proti 92 mandátům ve sněmovně je samozřejmě komfortní. Historicky po listopadu 1989 jedna z nejkomfortnějších. Ale koalici netvoří tři strany, jak to při pohledu na trojici poslaneckých klubů vypadá. Tvoří ji ANO, Motoristé sobě a hnutí SPD, které se opírá ještě o lídry Svobodných, Trikolóry a PRO. Dohromady ještě o kolečko víc než tvořila vysmívaná „pětikolka“. Trojice spojenců SPD sice má jen pět hlasů, teoreticky tedy může od koalice odpadnout podobně jako v minulém volebním období čtyři Piráti, a většina Babišově kabinetu zůstane. I deset poslanců SPD ale může mít potíž udržet jednotu a ve vládě celé čtyři roky zůstat.
Zadruhé: Hnutí SPD je sice na jednu stranu silně motivováno pozicí šéfa sněmovny pro předsedu hnutí Tomia Okamuru, na druhou je ale velkou otázkou jak budou jeho nominanti ve vládě naplňovat program, za který byli zvoleni. Třeba úvodní kličkování ministra obrany Jaromíra Zůny k válce na Ukrajině, v němž dotyčný v zásadě prohlásil, že by zatím neřekl nic nového, než Česko doposud razilo, asi voliče SPD moc nepotěšilo. Stačí pár podobně jalových vyjádření, která se promítnou do volebních průzkumů. Od osmi procent z letošních voleb k hranici pěti pak není dlouhá cesta. A hnutí může zachvátit panika.
Zatřetí: Motoristé sobě vstupují do vlády bez muže, který je dostal do sněmovny – svojí ikonické postavy Filipa Turka. Zatím to vysvětlují vyhřezlou plotýnku, už teď je ale jasné, že prezident Petr Pavel Turka ministrem čehokoli jmenovat nechce. Udělal by to, jen kdyby mu to nařídil Ústavní soud. Respektive, kdyby prohrál kompetenční spor, do něhož ale Babiš ani Motoristé zatím očividně nehodlají pouštět. A Motoristé bez Turka ve vládě, to je z pohledu volebních preferencí také časovaná bomba.
Začtvrté: Motoristé se prezentují jako ti, kteří „pohlídají Babiše“, aby dělal pravicovou politiku, neměl tendenci příliš zaklekávat ani rozdávat. Z úvodních ekonomických plánů ministryně financí Aleny Schillerové, která anoncovala přísnější dohled nad pracovním trhem nebo možné navýšení rozpočtu na rok 2026 o 100 miliard, je ale zřejmé, že Motoristé od začátku musí couvat. Jak dlouho je to bude bavit?
Zapáté: Hned po novém roce vstoupí do hry nový vnější faktor – rozpadající se koalice Spolu včele s ODS, která si v lednu zvolí nové vedení. A ať už v něm bude kdokoli, všichni mluví o potřebě zase se po letech soužití s KDU-ČSL a TOP 09 emancipovat. Už i z pražské ODS necelý rok před nejbližšími, komunálními volbami, otevřeně zaznívá, že s hnutím ANO by strana mohla v metropoli udělat víc práce než s Piráty. A protože se počínaje právě hlavním městem rýsuje pro ODS komunální kandidátka bez TOP 09, tedy největších odpůrců spolupráce s ANO v rámci Spolu, může se i zde odšpuntovat v mnoha městech dávno běžný pakt ODS s ANO. Hledět si víc sebe a svých zájmů chtějí napříč republikou také lidovci. K tomu se přihlásí o slovo nové ambiciózní hnutí jihočeského hejtmana Martina Kuby. Babišovi se tak i ve sněmovně mohou otevřít nové, dosud zapovězené možnosti, jak v případné vládní krizi postavit novou většinu. A vládní krize přicházejí skoro každé volební období.
BABIŠOVA NOVÁ VLÁDA
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ