Boj o jablečné logo. Apple se soudí se švýcarskými ovocnáři
PRÁVNÍ BOJ O LOGO
Boj o jablko pokračuje. Technologický gigant Apple se snaží získat ochrannou známku na logo nakousnutého jablka, což vyvolalo právní spor mezi výrobcem iPhonů a švýcarskou ovocnářskou společností Fruit-Union Suisse. Společnost Apple pokračuje už přes šest let v boji o vyobrazení černobílého obrázku jablečné odrůdy Granny Smith, aby Švýcaři nemohli propagovat svoji společnost pomocí jablečného symbolu, píše magazín Wired. Logem více než 100 let staré společnosti Fruit-Union Suisse je červené jablko s bílým křížem na okraji.
Podle švýcarské ovocnářské firmy se Apple snaží získat ochrannou známku na samotné vyobrazení skutečného ovoce už od roku 2017. "Těžko se tomu rozumí, protože Apple se nesnaží chránit pouze své nakousnuté jablko. Firma chce vlastnit práva na skutečné jablko, což je pro nás něco, co je téměř univerzální," uvedl šéf společnosti Fruit-Union Suisse Jimmy Mariéthoz. "To je přece něco, co by mělo být volně použitelné a přístupné pro kohokoliv," dodal.
Výrobce iPhonů a Maců se snaží švýcarské ovocnáře už přes 10 let přimět k tomu, aby změnili své jablečné logo. Apple začal podnikat první právní kroky k získání práv duševního vlastnictví k symbolu jablka ve Švýcarsku v roce 2017. Žádost o práva k duševnímu vlastnictví k realistickému černobílému obrázku jablka Granny Smith podal technologický gigant u Švýcarského institutu duševního vlastnictví (IPI).
Apple wants to control every image anywhere of an apple, says Swiss fruit firm battling the company over logos. https://t.co/upY7obvxIl pic.twitter.com/fUnV9Lu8BR
— AppleInsider (@appleinsider) June 19, 2023
Asociace sdružující tisíce farmářů a pěstitelů ovoce funguje od roku 1911 a více než 100 let používá symbol červeného jablka a helvetského kříže. V roce 2011 si u příležitosti stoletého výročí zvolila nové logo, které se v lecčems podobá tomu, které má Apple na svých produktech. Právníci teď proto v zemi vedou debaty, kam až firma může zajít a jestli si může chránit tak obecnou věc jako tvar jablka, píše web Wired.
Tato práva byla Applu uznána pouze na některé zboží a Institut uvedl, že "obecné obrázky a vyobrazení jablek budou stále považovány za veřejně přístupně." Proti tomu podal Apple aktuálně nejnovější odvolání s tím, že se obává o to, aby nemohlo být ovlivněno jakékoliv vizuální zobrazení jablka. "Jedná se o cokoliv audiovizuálního nebo spojeného s novými technologiemi či médii. Teoreticky bychom mohli vstoupit do rozporu při každé reklamě s jablkem," podotkl Mariéthoz.
Světová organizace duševního vlastnictví (WIPO) uvádí, že Apple se o podobnou taktiku pokoušel téměř po celém světě. Získat ochrannou známku na jablečné logo se technologické společnosti podařilo např. v Turecku, Izraeli, Arménii nebo v Japonsku. Symbol a popis trademarků se má vztahovat k desítkám různých kategorií a produktů spojených s audiovizuální tvorbou a datovými nosiči.
Podle výzkumu Tech Transparency Project z roku 2022 je firma v soudní ochraně trademarků aktivnější než Amazon, Google, Microsoft nebo Facebook. Výrobce počítačů a mobilů použil svoje právní zázemí také v boji proti aplikaci k přípravě jídel, která používala logo hrušky. Nedávno se také firma soudila s německým správcem cyklostezek Apfelroute.
Slavný právní boj svedl Apple s hudebním vydavatelství Apple Corps přesto, že společnost založili oblíbenci Stevea Jobse, hudebníci ze skupiny Beatles. Apple se nakonec domohl ochranné známky, vlastnil také název Apple Corps a v roce 2007 dosáhl dohody, kdy hudebnímu vydavatelství poskytl licenci.
Technologická společnost požaduje od švýcarského úřadu, aby ochranná známka jablka zahrnovala rozsáhlý seznam potenciálních použití – většinou na elektronické, digitální a audiovizuální spotřební zboží a hardware. Úřad však loni na podzim rozhodl, že práva se budou týkat pouze některého zboží.