Nehoda Boeingu 737 MAX: Odtrhnutému panelu chyběly čtyři klíčové šrouby
LETECTVÍ
Na panelu, který vypadl z trupu Boeingu společnosti Alaska Airlines, patrně chyběly klíčové čtyři šrouby, vyplývá z předběžné zprávy amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB), která byla zveřejněna v úterý. Informovaly o tom agentury. Panel, který sloužil jako záslepka v místech, kde výrobce nabízí umístění dalších dveří pro nouzový východ, mohl být špatně zajištěný.
Crucial bolts were MISSING from door plug that blew off Alaska Airlines Boeing 737 MAX plane mid-flight https://t.co/lNwGJyeRUD pic.twitter.com/sLuMLrGQwm
— Daily Mail Online (@MailOnline) February 6, 2024
Nehoda se stala 5. ledna, několik minut po startu letu 2182 společnosti Alaska Airlines. Piloti tak byli nuceni vrátit se zpět na letiště. Nikomu ze 171 cestujících a šesti členů posádky se nic nestalo. Incident vedl k několikatýdennímu pozastavení provozu letounů 737 MAX 9. Zpráva uvádí, že chybějící šrouby zřejmě umožnily, aby se dveřní panel posunul ze své polohy a odtrhl se od letadla.
Dveřní záslepku vyrobil dodavatel společnosti Boeing, firma Spirit AeroSystems. Před dodáním stroje byl panel instalován v trupu letadla. Podle předběžné zprávy byl ale panel v továrně odstraněn kvůli poškození, k němuž došlo během výrobního procesu.
BREAKING: NTSB now says the four bolts that hold the Boeing 737 Max 9 door plug in place WERE MISSING at the time of last month’s blowout on Alaska Airlines flight 1282.
— Pete Muntean (@petemuntean) February 6, 2024
MORE TO COME pic.twitter.com/9opGrjZ3t5
Z fotografických důkazů vyplývá, že při opětovné instalaci panelu nebyly nejméně tři ze čtyř zajišťovacích šroubů vráceny na své místo. Poškození panelu, který byl po nehodě nalezen, a nedostatek poškození v místech, kde měly být šrouby, naznačují, že šrouby chyběly předtím, než se dveře posunuly ze své standardní polohy, uvádí zpráva.
Letadla Boeing 737 MAX 9 se mohla vrátit do provozu poté, co americký Federální úřad pro letectví (FAA) před dvěma týdny stanovil podmínky kontroly, kterou musí letadla projít, než začnou znovu létat s cestujícími. Úřad určil, že se musí provést "podrobná vizuální prohlídka", zkontrolovat a zatáhnout šrouby a opravit jakákoliv vada v oblasti trupu, která se uvolnila za letu. Alaska Airlines a United Airlines jsou jedinými americkými dopravci, kteří tento typ letadla provozují.