Změny v dopravě: Až 150 km/h na dálnicích, nový bodový systém a žádné kamiony přes víkend
ZMĚNY V DOPRAVĚ
Na vybraných úsecích dálnic bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině. Nepůjde o plošné zvýšení, týkat se to bude jen nových a modernizovaných úseků, kde to dovolí úřady. Zjednoduší se také systém trestných bodů pro řidiče. Místo nynějších pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie. Některé pokuty se zvýší. Počítá s tím vládní novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou schválila Poslanecká sněmovna. Musí ji ještě projednat Senát a podepsat prezident
Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Novela také zpřísňuje tresty například za blokování průjezdu tramvají. Zavádí možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let. Tato novinka má podle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče.
„Jsme toho názoru, že čím více jsou předpisy srozumitelné a přehlednější, lidé je spíše přijmou a budou dodržovat. (...) Nejedná se tedy určitě o žádné „změkčení“ pro piráty silnic, právě naopak,“ vysvětluje pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.
Tresty se reálně zmírňují u bagatelních prohřešků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo špatné parkování, kde se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2000 Kč maximálně na 1500 Kč, respektive domluvu, a body se nezapisují.
Jednou z pravděpodobně vítaných novinek je lepší přehled o aktuálním počtu bodů na řidičově kontu. Na požádání bude možné udržovat si přehled prostřednictvím e-mailu nebo SMS. „Představa je taková, že pokud řidič dané notifikace bude chtít zasílat, vybere si jednoduše na Portálu dopravy či občana doručovací kanál. Žádné formuláře či poplatky s tím nebudou spojené. Cílem je spustit službu během tohoto roku,“ vysvětluje Medelský.
Mezi potenciálně problémovými body vystupuje pokuta za rychlostní limit překročený o 10 km/h, tedy třeba jet na „padesátce šedesát“. V takovém případě bude řidiči možné udělit ve správním řízení pokutu 2 až 5 tisíc korun. Ministerstvo argumentuje tím, že u tragických nehod rozhoduje každý kilometr. „Ze statistik dopravních nehod vyplývá, že v průměru 4 z 10 lidí, kteří na našich silnicích zemřou, byli usmrceni z důvodu nepřiměřené rychlosti,“ uvádí mluvčí.
„V tomto konkrétním případě se nicméně nejedná o žádné drakonické zvýšení pokut. Současná bloková pokuta do 1000 Kč, nově se počítá s pásmem pokuty 1500 – 2000 Kč, ve správním řízení, jak píšete, 2000 – 5000 Kč. Díky pásmu bude moci policie/správní orgán přihlédnout ke každé konkrétní situaci individuálně a podle toho posoudit její nebezpečnost pro provoz,“ dodává.
Jednou ze zajímavých položek v legislativě je také možnost řídit už od 17 let, ovšem pod dohledem zkušenějšího. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče-mentora.
To kupříkladu Autoklub ČR s jistými výhradami vítá. „Jsme rádi, že se oproti původním verzím, například před 6 lety, nově zahrnul řidičák na zkoušku s kombinací vzdělávacích aktivit a řízení od 17 let pod dohledem zkušené osoby. Byť jsme vždycky prosazovali, aby se tento bod přejal z Rakouska v rozšířenější verzi. Zahrnovala povinnost absolvovat dvě vzdělávací aktivity, jako jsou například defenzivní jízda v provozu, jízda na polygonu a psychologický workshop,“ vysvětluje Veronika Truhlářová, manager obecného motorismu autoklubu.
„Co se týče zkušené osoby, která vykonává dohled nad 17letým řidičem, uvítali bychom u ní povinnost kurzu nebo školení pro doprovodnou osobu,“ dodává. Poslední výraznější změnou je zavedení „řidičáku na zkoušku“. U průkazu na zkoušku jde o preventivní opatření pro začínající řidiče.
Kamiony o víkendu neprošly
Poslanci naopak nepřijali kontroverzní návrh poslance ODS Stanislava Blahy na zavedení nové výjimky z víkendového zákazu jízd kamionů. Směly by podle něj jet například do místa vykládky zboží, pokud by bylo v tuzemsku. Výjimka se nelíbila Svazu měst a obcí. Schválená novela přesto dává ministerstvu dopravy možnost povolit výjimku ze zákazu víkendových jízd kamionů, a to z důvodu bezpečnosti státu, ochrany života, zdraví nebo majetku a také mimořádné události nebo odstraňování jejích následků.
„Návrh směřuje ke zlepšení pracovních podmínek řidičů nákladních vozidel tím, že jim umožní i v době zákazu jízdy provést vykládku zboží na území České republiky a následně pak bez nákladu dojet do místa bydliště řidiče nebo sídla či provozovny dopravce,“ uvedl Blaha ve svém pozměňovacím návrhu, který přilepil k dalším dopravním změnám. Za změnu se stavěl i ministr dopravy Martin Kupka, podle něhož by se tím ulevilo řidičům kamionů, kteří se mnohdy snaží „stihnout nemožné“.
Pro Blahův návrh hlasovalo jen 27 poslanců hlavně z klubů ODS a TOP 09. Blaha i Kupka argumentovali tím, že půjde jen o nižší stovky kamionů. Nesouhlasil s tím například stínový ministr dopravy ANO Martin Kolovratník a vyjádřil obavu, že kamionů by bylo mnohem víc. Výjimka by se vztahovala třeba i na jízdu řidiče domů nebo do provozovny dopravce.