Žalostný pokus o digitalizaci stavebního řízení vyšel firmy draho. Kulhánek hází odpovědnost na minulou vládu
DIGITALIZACE STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ
Pokus o digitalizaci stavebního řízení skončil fiaskem a ani dosavadní pokusy napravit situaci po odchodu tehdejšího ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) zatím situaci nedokázaly zcela vyřešit. Nynější ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (za STAN) teď vystoupil s pracovní verzí auditu, která potvrzuje celou řadu chyb, mluví se o možných škodách v desítkách miliard. Kulhánek se také hájil tím, že ke zpožděním mělo dojít už za předchozí vlády, což podle něj audit potvrdil.
Více než třetině stavebních firem poklesly kvůli nedostatečně funkční digitalizaci stavebního řízení tržby, a to v průměru o 18 procent. Objem zakázek pak kvůli ní klesl 38 procentům stavebníků průměrně o 19 procent. Zhruba dvě třetiny stavebních firem naopak dopad digitalizace nepocítily, negativně však ovlivnila výběrové řízení podle 54 procent firem. Vyplývá to z aktuálního průzkumu analytické společnosti CEEC Research, které se zúčastnilo 128 stavebních společností.
Komplikace kromě digitalizace přinesly podle 65 procent stavebních firem také legislativní změny spojené s novým stavebním zákonem, který nabyl platnosti stejně jako digitalizace 1. července. Změny v legislativě podle nich povolování staveb neurychlily.
Pracovní verze právního auditu digitalizace stavebního řízení podle Kulhánka potvrdila, že projekt měl zpoždění ještě před nástupem současné vlády. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podle něj také na začátku nezaměstnalo dostatek lidí, kteří by na projektu pracovali. A to ještě když úřad vedla bývala ministryně Klára Dostálová (ANO). Kvůli novelizaci stavebního zákona byl systém zpracován ve spěchu. Audit, který zástupci MMR představili, je pouze v pracovní verzi, jeho konečná verze by po vyřízení připomínek podle Kulhánka mohla být hotová v několika dnech.
„Studie proveditelnosti z konce roku 2020 počítala s délkou realizace systému čtyři roky od konečného schválení nového stavebního zákona. Ten byl během přípravy pětkrát novelizován. Jeho konečnou podobu schválili poslanci na začátku roku 2023 a už o rok později došlo ke spuštění informačních systémů. Tento spěch měl nutně za následek různé zkratky při přípravě, například se aplikace dostatečně nepřipravovaly v souladu s potřebami uživatelů na stavebních úřadech,“ řekl Kulhánek.
Podle ministra se spekuluje o způsobených škodách, které by nepovedená digitalizace mohla způsobit tím, že by nebylo možné čerpat podporu z Národního plánu obnovy. Ty ale z pracovní verze auditu nevyplývají, a to přestože se podle Kulhánka hovoří o 40 až 45 miliardách korun.
Personální odpovědnost za vytvoření systému, který stavebníkům i úředníkům způsobuje problémy od jeho spuštění, se bude řešit, až bude hotová finální část auditu. „V momentě, kdy všechny tyto informace budeme mít v konečném finálním znění, tak to je v řešení státního tajemníka a mě,“ uvedl Kulhánek. Výsledky auditu dostane podle něj i policie, která se loni začala zabývat procesem přípravy digitalizace stavebního řízení.
Právní část auditu podle MMR přinesla 35 zjištění. Při zpracování některých z nich ale auditor podle MMR nezohlednil některé dokumenty, které mu ministerstvo poskytlo. K pracovní verzi auditu měl úřad 43 připomínek, ze kterých tvůrci zprávy 39 částečně nebo zcela akceptovali.
Dosavadní náklady na digitalizaci stavebního řízení se podle Kulhánka pohybují kolem 215 milionů korun. Do toho se započítává jak práce na softwaru, tak dodání hardwaru, tedy například počítačů. Na provoz systému v současném přechodném období vláda podle ministra letos vyčlenila dalších 180 milionů korun.
S digitálními systémy stavebního řízení mají úředníci i stavebníci problémy od jejich spuštění v červenci 2024. Na podzim byl kvůli nedostatečně funkční digitalizaci odvolán ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti), což nakonec vyústilo v odchod jeho strany z vládní koalice. Vláda po Bartošově odvolání rozhodla v dalším vývoji systému nepokračovat a vypsala na něj novou zakázku. Kompletní a otestovaný nový systém digitalizace stavebního řízení by měl být hotový do roku 2028. Do té doby bude platit přechodné období, ve kterém budou stavební úřady moci souběžně využívat původní lokální systémy a nové digitální systémy stavebního řízení.