Fico hodinu řečnil z obrazovky. Ve slovenské televizi padaly hlavy

Fico hodinu řečnil z obrazovky. Ve slovenské televizi padaly hlavy
Slovenská RTVS odvysílala bez dalšího komentáře hodinový proslov expremiéra Roberta Fica. Foto: Smer-SD
1
Svět

Zpravodajská stanice :24 slovenské veřejnoprávní společnosti Rozhlas a televize Slovenska (RTVS) odvysílala ve čtvrtek 17. listopadu, v den výročí sametové revoluce, slavnostní sněm opoziční strany Směr-SD. Hodinový projev někdejšího trojnásobného premiéra Roberta Fica přenášela veřejnoprávní televize živě, bez jakéhokoli komentáře či uvedení kontextu, za což dnes přišly tresty. Generální ředitel RTVS Ľuboš Machaj odvolal šéfku sekce zpravodajství a další tři vysoce postavené členy redakce, uvedla slovenská média.

Robert Fico ve svém projevu mimo jiné oznámil, že chce vyhrát volby, kritizoval prezidentku Zuzanu Čaputovou, média, postoj slovenské vlády k Ukrajině a Rusku a rovněž zamítl požadavky komunity LGBT+.

"Odvysílání projevu Roberta Fica ze sněmu strany Směr-SD na zpravodajském kanále RTVS :24 17. listopadu 2022 považuji za velmi nešťastné a znepokojivé. Především proto, že v takový svátek nemá mít ve vysílání RTVS prostor žádná politická strana. Vysílání veřejnoprávního média musí být prostorem na připomínání demokratických důsledků a výdobytků sametové revoluce, které považuji v této době za mimořádné důležité," okomentoval své rozhodnutí generální ředitel Machaj.

"O tom, že se takové vysílání plánuje, jsem neměl já ani členové managementu RTVS žádné povědomí, i když jsme tomuto výjimečného svátku v našich dějinách věnovali z programového a obsahového hlediska zvláštní pozornost na několika poradách a připravili jsme několik speciálních pořadů," dodal generální ředitel RTVS.

Fico rozhodnutí generálního ředitele dnes kritizoval. "Není většího plivnutí na státní svátek svobody a demokracie než vyhodit novináře za to, že nechali odvysílat projev opozičního politika," uvedl. Nepřímo také obvinil Machaje, že jednal na popud prezidentky Čaputové nebo předsedy nejsilnější vládní strany Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti (OLANO) Igora Matoviče. Žádnými důkazy toto své tvrzení ale nepodložil.