Chytrá auta v praxi. Jen internet už dávno nestačí
O internetu a chytrých autech
Ještě před několika lety byl internet na palubě auta vzácností určenou luxusním vozům prémiových značek, dnes je tzv. propojené auto realitou. Nabízí ho BMW i Škoda.
Věřte tomu nebo ne, prvními auty, která byla schopna se sama spojit s mobilní sítí, byla trojice modelů Cadillacu již před více než dvaceti lety. DeVille, Seville a Eldorado dokázaly v roce 1996 samy zahájit při havárii hovor s bezpečnostními složkami. Systém se již tehdy jmenoval OnStar a jeho pokročilou verzi najdete dnes i v nejnovější generaci Opelu Astra. Systém InStar později získal schopnost přenést při havárii pomocí datových služeb i GPS souřadnice, kde k nehodě došlo. Byl tak předchůdcem eCallu, který bude již zanedlouho povinný u všech nových aut prodávaných v EU. Časem přibyly i další funkce, mj. možnost na dálku ověřit technický stav vozu atd. OnStar sází i na služby tzv. concierge. Česky mluvící operátor na infolince vám dokáže nastavit cíl do navigace nebo pomoci s technickým problémem v autě.
Druhý milník propojených aut přišel v roce 2001 s tehdy novým BMW řady 7, které bylo jako první schopno zobrazit obsah z internetu na displeji palubního systému. Takové funkce se postupem času rozšířily i do menších mnichovských automobilů. A 16 let poté je má i český bestseller: Škoda Octavia.
Rozšíření online služeb pochopitelně napomohl rychlý internet a příchod mobilních sítí čtvrté generace (4G modem jako první dostalo Audi A3 v roce 2013), které zejména u nás přinesly kromě dostatečné rychlosti i tolik potřebné pokrytí. Dalším spouštěčem boomu se staly chytré telefony. Nejenže stojí za rozvojem mobilního připojení, ale samy se dokážou propojit s auty. Díky funkcím Android Auto a Apple CarPlay dostanete online služby do většiny současných aut s dotykovým displejem. Ostatně i dotyková a barevná LCD hrála v rozvoji online služeb v osobních automobilech klíčovou roli. Umožnila totiž rozšíření počtu funkcí, které dnes v autě najdete.
Ruku v ruce s propojeným autem přichází ale pro automobilky další výzva: vytvořit ovládání, které vám všechny funkce chytrého auta umožní využít naplno, aniž byste se stali nebezpečím pro okolní provoz. Dotykový displej totiž umí řádně odvést pozornost od řízení. BMW proto experimentuje s ovládáním pomocí gest, vypadá to ale, že naplno si budeme schopni užít všechny výhody internetového připojení až s příchodem autonomních nebo vysoce automatizovaných aut. Co všechno tedy mají dnešní auta v nabídce?
Aktuální informace přímo v autě
Online informace o dopravě, počasí, mapové podklady z Google Earth, prohlížení cíle pomocí Google Street View… Nový Mercedes třídy E dokonce na mapě sám zobrazí ceny paliv u čerpacích stanic. Internetové připojení přináší do auta informace, které vám usnadní cestování nebo poskytnou zábavu cestujícím na zadních sedadlech. Součástí top verzí palubních systémů často bývá i WiFi hotspot, díky němuž se ostatní cestující připojí na internet na svém vlastním notebooku, tabletu nebo mobilním telefonu.
Podobné internetové připojení do auta dnes dostanete několika způsoby. Nejpohodlnější je vestavěný modem s vlastní nebo výrobcem dodanou SIM kartou, v nabídce je u řady vozů i speciální USB klíčenka s 3G modemem a poslední možností je sdílení připojení z mobilního telefonu (tethering), častěji pomocí WiFi, občas stačí i Bluetooth.
Parkování a odemykání na dálku
Dálkové ovládání auta pomocí mobilního telefonu je v současné době výkladní skříní propojeného auta. Parkovat na dálku takto umí Mercedes třídy E (pomocí speciální aplikace pro iPhone) nebo BMW řady 5 a 7 (pomocí tzv. chytrého klíče). U Mercedesu může mobilní telefon sloužit i jako klíč (díky funkci NFC) a dají se k němu uložit i různé uživatelské profily, které zahrnují nastavení rádia, sedadla atd.
Vzdálený přístup
Zatímco výše popsané internetové funkce vlastně znamenají příjem informací do auta, v případě vzdáleného přístupu o sobě vozidlo poskytuje informace ven. V praxi se tak na dálku můžete dozvědět, kolik vám zbývá paliva v nádrži, kolik kilometrů chybí do další servisní prohlídky, jestli je auto zamčené, v pořádku atd. Součástí vzdáleného přístupu bývají i tlačítka pro přímé spojení s operátorem na zákaznické lince, nouzové volání při nehodě a další.
Průkopníkem vzdáleného přístupu je se svým systémem OnStar koncern GM, v Evropě stejné služby nabízí Opel, který byl donedávna jeho součástí. Stejné nebo podobné funkce jsou ale k dispozici i ve škodovkách. Vzdálený přístup vyžaduje vestavěný GSM modul a po úvodním ročním nebo víceletém zkušebním období budete muset za využívání funkcí platit automobilce paušál.
Android Auto a Apple CarPlay
Nejjednodušší a nejbezpečnější cesta, jak používat mobilní telefon za volantem, je zrcadlení jeho obrazovky na displeji palubního systému. Dostanete díky tomu online funkce i do aut, která je jinak nepodporují. Alternativou jsou i starší funkce Mirrorlink nebo Starlink (Subaru), které podporuje řada aut a mobilních telefonů, ale oficiálně za nimi nestojí ani Google, ani Apple. Základní princip je ve všech případech stejný, telefon se připojí pomocí kabelu nebo přes WiFi a v menu se zapne zrcadlení obrazovky.
Jednoduchá funkce má i své nevýhody. V prvé řadě se jedná o to, že u CarPlay a Android Auto chybí oficiální podpora v Česku. To kvůli absenci funkčního hlasového ovládání v češtině, u iPhonu stačí vynutit spuštění hlasové asistentky Siri (nefunguje v češtině). Zapomenout také můžete na všechny aplikace, na něž jste zvyklí z mobilu, na displeji auta se totiž dají používat jen vybrané.