Lexus RX450hL: Odlišný způsob cestování
Lexus RX450hL
Lexus se od konkurence odlišuje nejen výrazným, nezaměnitelným designem, ale i atmosférou na palubě a pocitem z jízdy. Verze L navíc pohodlně převeze až sedm pasažérů.
Model RX započal svou dráhu na konci 90. let a od té doby se z malého SUV vyvinul ve střední. Verze L je navíc o 11 cm delší než pětimístný základ a na délku má rovných pět metrů, takže vypadá ještě
větší.
Masivní SUV s nezaměnitelným designem plným ostrých hran pohání hybridní soustava, což u Lexusu není nic výjimečného, spíš naopak. Základem je benzinový šestiválec o objemu 3,5 litru s výkonem 263 k, jemuž pomáhají dva elektromotory (vpředu o výkonu 167 k a vzadu 68 k). Celý systém je pak doplněn bezestupňovou převodovkou a sadou lithium-iontových baterií. Soustava nabízí okamžitý výkon 313 k, což zajišťuje zrychlení na 100 km/h za 8 s a maximální rychlost omezenou na dostačujících 180 km/h.
Lexus RX není s pohotovostní hmotností 2205 až 2275 kg lehkým vozem, takže celkový točivý moment všech tří motorů se docela hodí. Pravda je, že dynamika je pocitově utlumena dokonale odhlučněným interiérem (k tomu se dostaneme), ale pokud se zaměříte na rychloměr, dynamické parametry – zejména pružného zrychlení – vás ohromí.
Rychlost pocítíte v okamžiku, kdy s tímto parníkem přijedete do zatáčky. V takových situacích je totiž vysoká hmotnost (a těžiště) znát a po chvíli si uvědomíte, že RX450hL (s adaptivním odpružením) skutečně nevyniká velkou touhou po ostřejší jízdě v zákrutách. Právě naopak, celý pohon – od pružného, ale tichého motoru, jemně kvílejících elektromotorů až po hladce fungující převodovku E-CVT – je určen pro klidné, pohodlné cestování. Tomu odpovídá i komfortně nastavený podvozek, který i v lehkém terénu zcela sebevědomě pohlcuje nerovnosti. Lehké, pomalé řízení dokresluje celkový dojem.
To, co RX450hL nenabízí v oblasti řidičských zážitků, vám ale bohatě vynahradí atmosférou na palubě. O kvalitě materiálů či jejich originálním rozmístění není třeba pochybovat. Sedadla jsou extrémně pohodlná a měkká, a to jak vpředu, tak vzadu. Posádka je obklopena voňavou kůží a může si užívat ticha a klidu (nebo skvělého audia Mark Levinson). Třetí řada sedadel pohodlně pojme dvě osoby bez výraznějšího omezení jejich komfortu. A pokud zůstane složená v podlaze, Lexus nabídne 474 litrů prostoru. Sklopením druhé řady se dostanete až na 1656 litrů, což je zcela dostačující i pro přestěhování chatky.
Už základní výbava Executive (cena od 2 030 000 Kč) nabízí v rámci Lexus Safety System+ řadu bezpečnostních systémů, a to včetně adaptivního tempomatu či systému držení v jízdním pruhu. S lepšími stupni výbav přibývá nejen komfortních prvků, ale i dalších bezpečnostní funkcí. Vrcholný model Luxury (2 375 000 Kč) už má i adaptivní odpružení AVS.
Jestliže jízda s RX450hL je zážitkem odlišným od jeho evropských konkurentů, o ovládání palubních systémů to platí dvojnásob. Japonci milují tlačítka a umísťují je podle své logiky, která je nám vzdálená. A pak je tu multimediální systém s barevnou obrazovkou (12,3 palce), která ale nereaguje na dotyk. Ovládá se jakousi pohyblivou „myškou“, což je záležitost zcela jedinečná, ale ne v dobrém slova smyslu. Kvůli zadání cíle do navigace nebo splnění jiného podobně banálního úkolu je nutné zastavit, protože vyžaduje mnohem víc pozornosti než samotné řízení. Upřímně řečeno, kdyby Lexus nenápadně okopíroval nějaký německý systém, tak by udělal nejlépe.
Když se ale oprostíte od výše zmíněného, najdete v Lexusu RX450hL sladěný, funkční celek s jedinečným stylem a atmosférou v interiéru. Navíc za slušnou cenu s jasně definovanými výbavami. Jízda vás nebude vyloženě bavit, ale bude vám příjemná. I proto je RX vhodným vozem pro rodinné využití, jež se spotřebou kolem 10 l / 100 km luxusně zvládne celou Evropu i střední terén a vy se ani nezapotíte.
Plusy:
Pohon, interiér, komfort, využitelnost.
Minusy:
Ovládání infosystému, těžkopádnost.