BMW X5: Hybridní cesta středního SUV
TEST BMW X5 xDrive45e
BMW X5 přijíždí pod názvem xDrive45e v plug-in hybridním provedení. Dává tato technologie v luxusním SUV smysl? Víc, než si myslíte…
V aktuální čtvrté generaci je středně velké SUV nabízeno od loňska. Stojí na platformě CLAR, vzadu má pětiprvkové zavěšení kol, vzduchové odpružení umožňuje snižovat či zvyšovat výšku vozu. Většina verzí je vybavena pohonem všech kol xDrive.
Zájemce si může vybrat z palety šesti- a osmiválcových motorů, spalujících buď naftu (řadový šestiválec), nebo benzin (řadový šestiválec či vidlicový osmiválec). Ovšem existuje i plug-in hybridní varianta. Ta kombinuje použití řadového třílitrového šestiválce, výkonného elektromotoru a sady lithium-iontových baterií. Celkový výkon systému (počítá se složitějším způsobem než pouhým součtem výkonů) činí 394 k, točivý moment dosahuje hodnoty 600 Nm.
Hybridní vozy BMW od počátku překvapovaly výkonem – u X5 tomu není jinak. Dynamika je víc než důstojná, zrychlení na stovku zabere i při hmotnosti přes 2,5 tuny pouhých 5,6 s, maximální rychlost přesahuje hranici 200 km/h. Na hybrid velmi slušné. Reálně je dynamika velmi povzbudivá a v případě plného sešlápnutí pedálu plynu i dramatická. Reakce jsou rychlé, bezpečné předjetí je otázkou několika vteřin. Práce převodovky je tak precizní, že ji netřeba komentovat.
Ještě zajímavější je ale soužití s hybridem. Pokud chcete jeho potenciál plně využívat, musíte se trochu přizpůsobit a ideálně každou noc dobíjet baterie. Ty se nedobijí při jízdě rekuperací, ale nejlépe tlustým modrým kabelem, uloženým v kufru. Plné dobití dojezdu kolem 70 km trvá zhruba 6 hodin (zkoušeno v podzimním počasí s teplotami kolem 3 stupňů, max. nabíjecí proud 16 A). Aby vůz fungoval hladce a řidič mohl důkladně prozkoumat všechny režimy, je dobíjení vysoce žádoucí. S nabitou baterií reaguje pohonné ústrojí mnohem lépe, dynamika se zlepšuje, dojezd zvyšuje a spotřeba klesá. Zejména pokud zvolíte správný režim (například Adaptive) a jedete podle navigace, systém dokáže předpovídat jízdní situace a velmi efektivně přizpůsobuje práci pohonu aktuálním podmínkám. V takovém případě lze jet klidně za 5 litrů na 100 km, náš týdenní průměr byl 7,3 litru na 100 km. Je jasné, že v čistě elektrickém režimu je možná jízda po městě zcela bez lokálních emisí, přičemž reálně jsme zhruba 60 elektrických km během studeného dne ujeli.
O luxusně pojatém interiéru není třeba pochybovat, kvalitní je úplně všechno od čalounění přes rozhraní iDrive až po skvělý audiosystém. Posádku v našem případě ještě rozmazlovaly prvky od BMW Individual, takže vstoupit po procházce zamlženým lesem do světa vnitřního prostoru BMW bylo velmi příjemné. Příplatková 22palcová kola kupodivu v kombinaci se vzduchovým odpružením fungovala velmi dobře a vůz neztratil téměř nic ze svého komfortu. Rozbahněná polní cesta zase odhalila schopnosti pohonu xDrive, který reagoval na všechny situace bez zaváhání a zcela sebevědomě.
Je to hodně chvály, ale hybridní X5 se skutečně povedla. Celý pohon funguje velmi přirozeně a vůbec neruší, dosahované výkony jsou velmi dospělé, a pokud je člověk ochoten strávit pět minut denně manipulací s kabelem, tak je hybrid v případě rodinného SUV velmi zajímavou volbou. Když už jsme u toho, vpředu i vzadu je dostatek místa pro posádku (pět lidí převeze v naprostém komfortu), dobře vyřešená ergonomie či odkládací prostory jsou taktéž samozřejmostí. Zavazadlový prostor nabízí 500 až 1720 litrů prostoru, kabel se dá uložit pod podlážku.
Sledování toků energií či efektivní práce celého ústrojí má jistým způsobem uspokojující efekt. Hybrid nenutí ke svižnosti a těžká X5 k ní není ani vhodná, přesto dokáže být i dravá (pokud je to třeba). X5 xDrive45e začíná na 2 028 000 Kč, což je o něco víc, než zaplatíte za čistě benzinovou 40i (1 844 700 Kč) a zhruba na úrovni naftové 40d (2 007 200 Kč). Cena je v pořádku a její další vývoj se bude odvíjet pouze od toho, jak moc si budete chtít svou novou „xpátou“ individualizovat.
Plusy:
Pohon, spotřeba, schopnosti, luxus.
Minusy:
Průměrný zavazadlový prostor, obratnost.