Mini Cooper SE: Do města ideální
Mini Cooper S Electric
Navzdory agilním jízdním vlastnostem je Mini autem hlavně pro kratší radostné vyjížďky a mrštnou dopravu po městě. Čistě elektrická verze tento směr ještě umocňuje.
Doposud si zájemci o elektrický pohon mohli u Mini objednat pouze plug-in hybridní model Countryman. Nyní však přichází Mini Cooper SE poháněný výhradně elektromotorem, a to se základní cenou 882 700 Kč. Ano, není to zrovna málo a námi testovaný exemplář měl kvůli příplatkům cenovku přes 1,1 milionu. Jenže na rozdíl od drtivé většiny ostatních značek nám zrovna cena elektrického Mini připadá vzhledem k ostatním verzím v nabídce docela rozumná. Vždyť koupit si Mini za 800–900 tisíc nebylo ani doposud ničím úplně výjimečným. To prodat například elektrický Peugeot e-208 za 870 000 Kč musí být pro prodejce francouzské značky mnohem větší oříšek. Kromě toho jsou zákazníci Mini progresivní individualisté, kteří by se novému typu pohonu ani nemuseli moc bránit. Takže když už elektromobil za milion, tak ať má aspoň styl a silnou urban image. A že má malý kufr o objemu pouhých 211 litrů? Nikdo ze zákazníků tím asi nebude moc překvapen (mimochodem, shodný s verzemi se spalovacím motorem), jakkoli musíme říct, že i kvůli dobíjecím kabelům pod podlážkou kufru je zavazadlový prostor fakt malý, skutečně jen na pár tašek.
Elektrické Mini dlouhé 3,8 metru má pod podlahou mezi sedadly umístěnu baterii s kapacitou 32,6 kWh, která mu zajišťuje teoretický dojezd až 250 km. V praxi je to samozřejmě méně (mezi 150 a 180 km), ale na městský a příměstský provoz to docela stačí, tím spíš, že autu dobře funguje rekuperace a dobíjení během jízdy. Úroveň rekuperace lze nastavit ve dvou modech (škoda že nejde regulovat plynuleji) a decelerace po sundání nohy z pedálu plynu je natolik silná, že dokáže auto poměrně rychle zastavit. Po několika kilometrech si na to vnímavější řidič zvykne natolik, že ani ve městě skoro nebude potřebovat brzdový pedál.
Výrobce udává spotřebu 13,2 až 15 kWh a my můžeme potvrdit, že při vyložené ekojízdě, včetně aktivace ekologického režimu, se lze k průměrné spotřebě kolem 15 kWh přiblížit. Normální jízdní styl ale spotřebu elektrické energie logicky zvyšuje směrem k 18 kWh. Co se dobíjení týče, tak palubní nabíječka má výkon 11 kW a pro rychlonabíjení je maximální dobíjecí výkon 50 kWh. Výrobce uvádí, že nabití prázdné baterie na 80 % tímto výkonem trvá 38 minut. K silným stránkám patří kromě výrazného stylu, který přitahuje pozornost, také dynamika díky elektromotoru s výkonem 184 koní a zejména točivému momentu 270 Nm, který je dostupný prakticky od nulových otáček. Převodovka je jednostupňová a má integrovaný diferenciál, poháněna jsou přední kola. Z klidu na 60 km/h tak vůz vystřelí za 3,9 sekundy a stovky dosáhne za 7,3 sekundy. To jsou dostatečné parametry pro mrštný pohyb ve městě i mimo něj. Také elasticita při vyšších rychlostech je velmi slušná, i když ji posádka kvůli charakteru elektromotoru moc nevnímá – tachometr ale prozrazuje pravdu. Maximální rychlost je omezena na 150 km/h, což je samozřejmě pro běžné podmínky dostatečné, avšak pro některé dynamicky založené řidiče této značky to možná může být omezující. Agilita na okreskách je dobrá, elektrická verze je oproti té se spalovacím motorem těžší o 145 kilogramů, což není zase tak moc. Auto ochotně zatáčí, je hbité a zejména ve sportovním režimu bezprostředně reaguje na stlačení pedálu plynu.
Umístění baterií snižuje těžiště, což má také částečný pozitivní vliv na sportovnější jízdní vlastnosti. Odpružení je tvrdší, ale to k Mini prostě patří stejně jako efektní, ale poněkud neuspořádaně působící ovladače. Také kruhový displej infotainmentu není kdovíjak praktický, ale kdo by se tím u tohohle auta nějak zvlášť zabýval. Mini si od počátku kupovali lidé, kteří nějakou předdefinovanou univerzální praktičnost vůbec nehledali. Skoro by se dalo říci, že právě naopak. I z toho důvodu dáváme elektrické verzi poměrně slušné tržní šance. Pokud by se totiž do hry dostaly třeba ještě nějaké citelnější pobídky, mohly by nakonec v ceníku značky patřit elektrické verzi řádky na začátku, ne na konci.
Plusy:
Styl, dynamika, hbitost, užitné vlastnosti ve městě.
Minusy:
Omezenější dojezd, nepraktičnost, velikost kufru kvůli nabíjecím kabelům.
.