V Janově zřícený most už opět stojí. V Praze se o stavbách mostů jen mluví
PRIORITA RADNICE? JEN SLIBY
Stav pražských mostů byl jedním z hlavních témat pražských komunálních voleb v roce 2018. Na konci roku 2017 spadla trojská lávka, na začátku roku 2018 zase město přiznalo, že je Libeňský most v havarijním stavu. Počet mostů ve špatném, velmi špatném či havarijním stavu se na konci roku 2018 podle TSK v Praze vyšplhal až na 700. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr rovněž sliboval do konce volebního období postavit nový Dvorecký most. Zatímco v italském Janově dokázali spadlý dálniční most znovu postavit za dva roky, v Praze se téma mostů výrazně upozadilo.
Scheinherr o svých vizích pro Prahu mluvil pro Echo24 v listopadu 2018, tedy těsně před tím než usedl do funkce náměstka pro dopravu. „Představuji si, že za 4 roky se infrastruktura navrátí do stavu, kdy nebudou hrozit další kolapsy mostů a nebudou z hodiny na hodinu uzavírány, tak jak to vidíme u Trojské lávky či na Vltavské. Máme zásadním způsobem zanedbaný stav infrastruktury,“ vylíčil Scheinherr své představy pro deník Echo24.
Sliboval například postavení nového mostu, který by propojil Podolí se Smíchovem. „Naším cílem je vybudovat alespoň jeden most, a to je Dvorecký most. Za čtyři roky bude buď hotový, nebo bude před dokončením,“ sliboval Scheinherr v roce 2018. Dnes však Scheinherr říká, že by stavba měla začít teprve v roce 2022 a potrvá dva až tři roky. „U Dvoreckého mostu projektanti odevzdali koncept dokumentace. Ten byl schválen a rozeslán dotčeným orgánům a nyní budou pracovat na čistopisu, což bude trvat ještě několik měsíců. Očekávám, že v příštím roce zažádáme o stavební povolení,“ sdělil Scheinherr aktuálně pro Echo24.
Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most. Původně měl most sloužit i pro auta. V roce 2009 za vlády primátora Pavla Béma (ODS) bylo rozhodnuto, že bude bez aut.
Dlouhodobě se řeší také obnova trojské lávky, spojující Stromovku s zoologickou zahradou. Ta se zřítila v prosinci 2017. Přestože je dnes již v podstatě před dokončením a otevřít by se mohla již na podzim, délka obnovy se nedá vůbec srovnávat s výstavbou kilometr dlouhého dálničního mostu v Janově.
Čeká se na vypsání zakázky na rekonstrukci Libeňského mostu
Věčným tématem je také oprava Libeňského mostu, jehož rekonstrukce také postupuje pomalu. Praha nechala nedávno udělat další zatěžovací zkoušku Libeňského mostu, která se tentokrát týkala takzvaného inundačního mostu na břehu. Ten slouží jako protipovodňová ochrana, pod jeho oblouky protéká voda při povodních. Scheinherr oznámil, že zkoušky dopadly dobře a městu nic nebrání vypsat tendr na rekonstrukci soumostí.
„Na Libeňském mostě proběhly zatěžovací zkoušky, které si vyžádali potenciální zhotovitelé. Očekávám, že na Radě v září se bude rozhodovat o jeho rekonstrukci a vypsání veřejné zakázky,“ uvedl Scheinherr pro Echo24. Zatěžovací zkoušky samotného mostu přes Vltavu město nechalo udělat v březnu.
Libeňský most z roku 1928, tvořený mostem přes řeku a zmíněným inundačním mostem, je ale celkově ve špatném stavu. V minulosti se vedly spory o tom, jestli jej opravit, nebo zbourat a postavit nový. Scheinherr se před svým vstupem do politiky angažoval v protestech proti jeho zbourání. Současná koalice rozhodla o tom, že most bude opraven.
Technická správa komunikací (TSK), která se stará mimo jiné i o pražské mosty, již jeden tendr na projekt opravy soumostí vypsala. Loni v září jej však zrušila s odůvodněním, že se do něj přihlásil pouze jeden zájemce, který nesplnil podmínky zadání. Nyní je v plánu vypsání nového tendru, který bude jak na projekt, tak na samotnou stavbu. Rekonstrukce by měla trvat od září 2022 do dubna 2025 a vyjít má na 560 milionů korun.
Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013.