Automobilky drtí nezájem o nová auta. Lidé nekupují, bazary zlevňují
KRIZE TRHU S AUTOMOBILY
Koronavirová krize dopadla tvrdě také na automobilový průmysl. Ten hlásí výrazně nižší odbyt nových vozů. Například počet nově registrovaných vozidel značky Škoda Auto byl meziročně téměř o 65 % nižší. Pokles zájmu je ale rovněž o ojeté automobily v bazarech. Nová auta budou navíc podle výrobců zdražovat. Na vině je slabá koruna i náklady na vývoj nových nízkoemisních technologií.
V souvislosti s koronavirem panuje mezi lidmi nejistota ohledně budoucnosti. Projevuje se také tím, že přestali kupovat nové automobily. Jejich výrobci tak hlásí výrazné propady v odbytu. To potvrzuje hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček, podle nějž krizi automobilový průmysl výrazně odnese. „Lidé mají negativní očekávání ohledně budoucnosti. Proto odkládají dražší nákupy a omezují spotřebu. Jednou z největších obětí tohoto chování je automobilový průmysl, který za duben hlásí nejvýraznější propad poptávky v historii měření,“ uvedl Křeček.
Výrazný propad je v nových registracích automobilů. Zatímco loni v dubnu to bylo 22 921 nových vozů, letos ve stejném měsíci jen 10 679, což je meziroční propad o 53,4 %. Jak Štěpán Křeček upozorňuje, v rámci Evropské unie (EU) byla situace dokonce ještě horší. „Loňský duben bylo registrováno 1 143 046 automobilů, letošní duben došlo k propadu o 76,3 procenta a bylo registrováno pouze 270 682 nových vozů,“ uvedl ekonom.
Jeden z nejnižších propadů se nevyhnul ani české automobilce Škoda Auto. V rámci EU registrovala společnost pouze 20 007 nových automobilů, což je meziroční propad o 64,6 %.
Některá auta v bazarech zlevňují
Změny jsou také na trhu s ojetými automobily, některé bazary jich mají totiž nedostatek proto, že se jich nedováží tolik ze zahraničí. Pokud tak lidé nyní prodají automobily do bazarů, mohou za ně inkasovat více peněz. „Výkupní ceny obecně stouply, a to zejména v segmentu vozů do 150 000 Kč, zájem ale registrujeme i u aut do 400 000 Kč. Pokles dovozů je ovšem na druhou stranu pozitivním faktorem pro kvalitu českého autoparku, protože se většinou jedná o přestárlé vozy s řadou problémů, které kvalitu trhu dlouhodobě zhoršují,“ sdělila deníku Echo24 generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová.
Auta ale zlevňují pro koncové zákazníky, kteří v autobazarech nakupují, což potvrzuje také ekonom Lukáš Kovanda. Zdůvodňuje to tím, že o auta není takový zájem. „Dá se očekávat v některých případech třeba až o 30 %, ale to se týká zejména těch dražších automobilů,“ řekl Kovanda ČTK.
Jeho slova potvrzuje rovněž Karolína Topolová, která ale očekává opětovné zdražení. Podle šéfky AAA AUTO zlevňují i levnější vozy. „V současné době ještě trvají slevy, které mají za cíl podpořit znovunastartování trhu. My jsme například na naší nabídku v objemu přes 6000 vozů poskytli slevy v celkové výši 60 milionů korun. Do budoucna lze čekat postupné zvyšování cen, protože kvůli zbrždění trhu nových vozů a nedostatku dovozů se tento trend přesune do nedostatku ojetých. Vyšší poptávka spolu s nižší nabídkou pak postupně požene ceny nahoru,“ uvedla Topolová.
Dodala také, že AAA AUTO poklesly v době celostátní karantény výrazně tržby, tvrdí ale, že se situace už znovu normalizuje. „Po dobu uzavření poboček, což bylo mezi 13. březnem až 20. dubnem, klesly prodeje cca na 25 %, protože jsme mohli prodávat vozy pouze mimo provozovny, prostřednictvím on-line kanálu a přes call centrum. Od znovuotevření pobočkové sítě začaly prodeje postupně stoupat a nyní jsme cca na 85 % normálního stavu. Příznivou zprávou je, že se opět zvedají počty vozů prodaných na splátky, což znamená, že lidé mají důvěru v brzké zotavení ekonomiky země,“ dodala Topolová.
Relativně nejnižší pokles prodejů zaznamenala Škoda Fabia s propadem o 71 % a Octavia se 74 %. O více než 90 % se naopak propadla poptávka například u Fordu Galaxy, Dacie Sandero, Citroënu C3, Seatu Ibiza nebo Renaultu Captur.
Ceny nových automobilů požene nahoru snižování emisí i slabá koruna
Ceny nových osobních aut letos vzrostou až o deset procent. Od začátku roku již cenová hladina u jednotlivých značek stoupla o tři až sedm procent a dál poroste. Podle výrobců za to mohou náklady na vývoj nízkoemisních technologií a budoucí penále za nedodržení emisních limitů i oslabení koruny vůči euru.
Výrobci, importéři a dealeři jsou podle experta společnosti EY Petra Knapa pod tlakem zhoršující se ziskovosti vzhledem k odstávkám a mizivé poptávce v souvislosti s pandemií koronaviru. Marže nových vozů jsou tradičně minimální a jen změna kurzu od začátku roku pro dovážené vozy ji už z větší části vymazala.
„Dalším impulsem pro pokračující zvýšení cen zajisté bude pro mnoho importérů také devalvace koruny vůči euru, která v porovnání se začátkem roku ztratila osm až deset procent. To je bez navýšení cen neudržitelné pro všechny dovozce. Zároveň byla většina výrobních závodů zavřena, nedošlo k nahromadění výroby, sklady budou dříve či později vyprodány a na trh budou dodávány vozy z výroby za nových podmínek. Růst cen je opravdu nevyhnutelný,“ uvedl ředitel zastoupení Toyota a Lexus Martin Peleška.
Škoda Auto podle mluvčího pro ČR Pavla Jíny do všech svých modelů dodává nové technologie na základě české i evropské legislativy. „Zavádění nových asistenčních systémů či bezpečnostních prvků si žádá vysoké investice do vývoje. Do cen vozů se rovněž promítá inflace, která přináší růst ceny práce, energií i dodavatelského řetězce. Ve střednědobém horizontu se proto zvyšování cen nových vozů dá očekávat,“ řekl.
Hyundai očekává, že zdražení nových vozů letos nastane v celém trhu. „Míra zvýšení cen bude záležet na budoucím vývoji situace a ekonomiky,“ uvedl mluvčí Hyundai v ČR David Pavlíček.
Podle mluvčí Kia Motor Kateřiny Vaňkové Jouglíčkové lze vývoj cen u nových osobních automobilů v ČR letos predikovat nárůstem v řádu procent. „S ohledem na trend poklesu automobilového trhu v ČR lze tento pohyb čekat dříve než v druhé polovině roku či na jeho konci,“ řekla.
Mluvčí zastoupení Volkswagenu Jan Klíma upozornil, že ceny osobních aut rostou v důsledku zpřísňujících se emisních norem již třetí rok v řadě, protože jsou zapotřebí stále komplexnější technologie pro splnění limitů C02. „Na tom se nic nezměnilo, takže trend zvyšování cen bude přes názory některých analytiků pokračovat i v letošním roce. Navíc od ledna 2021 platí nová emisní norma Euro 6d-ISC-FCM, jejíž splnění vyžaduje další investice do technologií a tedy i tlak na zvýšení zákaznických cen,“ dodal.
Podle Knapa se prodejci snaží nastartovat poptávku promočními aktivitami a akčními nabídkami, které ale nelze považovat za zlevňování. „Málokdo si také uvědomuje, jak velké ztráty působí zlevnění vozů třeba na rozsáhlý trh ojetin a hodnotu leasingových kontraktů, které počítají s hodnotou dvou a tříletých vozů,“ podotkl.