Němci přesedají na kola. Vláda schválila rozvoj cyklodopravy, Německo se chce stát „zemí kol“
OMEZOVÁNÍ AUT
Německo, země dálnic a silného automobilového průmyslu, chce po svých občanech, aby trávili méně času za volantem a začali více jezdit na kole. Spolková vláda dnes za tímto účelem schválila strategii rozvoje cyklistické dopravy do roku 2030. Podle ministra dopravy Andrease Scheuera plán učiní z Německa „zemi jízdních kol“, informovala agentura AP.
Strategie má za cíl zvýšit o polovinu v příštích deseti letech počet cest na kole každého obyvatele Německa - z průměrných 120 na 180 ročně. Podle mluvčí německé vlády Ulrike Demmerové tento rozdíl představuje tři až čtyři miliony tun kysličníku uhličitého, který se tímto neuvolní do atmosféry.
Obavy z klimatických změn se v posledních letech umísťují v průzkumech veřejného mínění mezi nejpalčivějšími problémy, jimž Německo čelí. Strana Zelených se tento týden poprvé dostala do čela průzkumu volebních preferencí, což z ní učinilo favorita zářijových parlamentních voleb.
Aby se ježdění na kole stalo atraktivnější, plánují úřady rozšířit v zemi počet páteřních „cyklodálnic“, vytvořit více vyhrazených cyklostezek a stojanů na kola a zohlednit potřeby rostoucího počtu uživatelů nákladních kol.
Plán má rovněž za cíl snížit v příštích deseti letech počet usmrcených cyklistů na německých silnicích o 40 procent oproti roku 2019, kdy při dopravních nehodách zemřelo 445 lidí na kole.
Jen v příštích dvou letech hodlá německá vláda na realizaci strategie rozvoje cyklistické dopravy vyčlenit téměř 1,5 miliardy eur (téměř 39 miliard korun).