Energetické nápoje dětem škodí, varují experti. Domácnosti je přesto ve velkém nakupují
Škodlivé nápoje
Energetické nápoje si kupuje podle spotřebitelského panelu GfK každá třetí domácnost, více pak rodiny s dětmi nad 15 let. Ty si tyto nápoje koupí několikrát ročně ve více než polovině případů. Během sledovaných 12 měsíců průměrně spotřebovala kupující domácnost 11 litrů těchto nápojů.
„Na značkové nápoje připadají čtyři pětiny výdajů domácností, zbylou jednu pětinu pak zaujímají nápoje privátních značek. Více jak polovina celkových výdajů na tuto kategorii připadne na nákup výrobků v promo akcích,“ sdělil konzultant společnosti Tomáš Zíka. Rodiny je nakupují hlavně v hypermarketech, kde se za ně utratí skoro 40 procent peněz za tuto kategorii nápojů, čtvrtina pak supermarketech. Ačkoliv Český statistický úřad sleduje spotřebu nealkoholických nápojů, zvláštní kategorii na energetické nápoje nemá.
Podle firem, které energetické nápoje prodávají, je spotřeba v ČR rostoucí. „Energetické nápoje jsou dlouhodobě jednou z rostoucích kategorií. Postupem času se teritorium přísně funkčního nápoje dodávajícího energii rozšířilo do podoby sycené ovocné limonády nabízející osvěžení, ovocnou chuť pro běžné pití,“ řekl ČTK marketingový ředitel Kofoly Československo, která vyrábí energetický nápoj značky Semtex, Karel Hrbek.
Například společnost Al-Namura, která prodává nápoje a tyčinky Big Shock, předloni zvýšila svůj zisk o skoro 68 procent na zhruba 40 milionů korun. Tržby za prodej zboží firmě stouply meziročně o zhruba 38 milionů korun na 473 milionů. Red Bull ČR měl předloni tržby za zboží 618 milionů korun, meziročně tak stouply o 25 milionů korun. Zisk však firmě o několik milionů klesl na 14,8 milionu korun. Loňské výsledky zatím firmy nezveřejnily.