Mini Countryman D All4: Auto pro kluky i holky

Mini Countryman D All4

Mini Countryman D All4: Auto pro kluky i holkyAUTOTEST 10
Auto
Sdílet:

Countryman v druhé generaci dospěl. Zvětšil se, má hezčí interiér a celkově mu to víc sluší. Ale dá se ještě považovat za svérázné Mini s vlastnostmi, které jsme si během let oblíbili, nebo je pouze efektním těžkopádným SUV, navíc s neatraktivním turbodieselem pod kapotou? Nebojte se, stále stojí za to. Jen se prostě přizpůsobilo době.

Značka Mini v současné době spadá pod BMW, což jí obecně svědčí. Ostatně důkazem zdravého vývoje tradiční britské značky je modelová ofenziva posledních let. Mini díky ní oslovilo řadu různých cílových zákaznických skupin, na které v době, kdy disponovala pouze malým hatchbackem, nemohla ani pomyslet.

Dnes se nabídka modelů ustálila na tří- a pětidveřovém hatchbacku, kabrioletu, kombi v podobě Mini Clubman (ve velikosti Golfu) a SUV zvaném Countryman. Právě poslední dva jmenované modely prošly v minulém roce generační proměnou, čímž se dostaly v rámci tříd trochu výš z hlediska vnějších rozměrů, ale i výbavy a komfortu pro posádku. Vyšší Countryman sdílí mnoho komponentů s aktuální generací BMW X1, ale mnohem víc hraje na image, emoce a radost z jízdy.

Modely Countryman (potažmo i Clubman) zaujmou fanoušky značky, kteří dospěli a potřebují víc prostoru, třeba z toho prostého důvodu, že už mají rodinu. A jelikož často zůstávají loajální značce, větší Mini je pro ně logická volba. Co tedy Countryman kromě efektního designu s množstvím různých kulatých prvků nabízí? Je toho nečekaně dost. A vlastně už vůbec nevadí, že ho pohání turbodiesel, má automat a pohon všech kol – na celkové vnímání tohoto vozu mají zmíněná fakta totiž kupodivu spíš pozitivní vliv.

Logo na zemi

Silná image způsobující zájem okolí je první, čeho si všimnete. Pokud ke Countrymanu přistoupíte v noci, druhý moment, který vás má připravit na nevšední zážitek, je projekce loga na zem vedle dveří řidiče (tedy pokud k vozu přicházíte opravdu za tmy). Maličkost, která je ale nečekaně příjemná a způsobí, že se dovnitř těšíte o něco víc.

Interiér se mezigeneračně hodně posunul, ale zachoval si své specifické atributy. Mezi ně patří neustále se zvětšující kruhový centrální displej s diodovým kroužkem, který se mění podle toho, co zrovna děláte. Ve sportovním režimu zasvítí rudě, v hospodárném zase zeleně. Kromě toho samozřejmě sdružuje všechny možné funkce info- a multimediálního systému. Mini je moderní vůz pro moderní zákazníky, takže nepřekvapí funkční a dobře ovladatelné menu plné možností – a to včetně integrace různých aplikací z telefonu. Zbytek interiéru je podobně nekonvenční jako zmíněný kruhový displej – za volantem je přístrojový štít s velkými kruhovými ukazateli, kulaté jsou dokonce i kliky dveří. Jen výdechy topení jsou – možná pro změnu – koncipovány spíš do hran.

V každém případě je interiér kvalitní a hezky zpracovaný. Sedadla nevynikají přílišným bočním vedením, ale jsou pohodlná, s dostatečnými možnostmi nastavení vhodné pozice pro řízení. Na těch zadních je dostatek místa pro dvě běžné postavy, ve třech je to už trochu horší, ale v této třídě jde o běžnou věc. Zavazadelník s hodnotami 450 až 1390 litrů bohatě dostačuje k převozu běžného haraburdí.

Efektním rudým tlačítkem uprostřed palubní desky startuji motor. V našem případě (verze D) jde o dvoulitrový turbodiesel s průměrným výkonem 150 koní při 4000/min. a točivým momentem 330 Nm v rozmezí 1750 až 2500/min. Při hmotnosti 1,5 tuny to znamená zrychlení na stovku za 8,8 s a maximální rychlost 208 km/h. Dynamiku považuji za zcela dostačující pro běžné potřeby, vzhledem k použití hladce řadícího automatu bych u takto koncipovaného modelu víc nepotřeboval. Ve sportovním režimu se výrazně mění nejen chování převodovky (řadí později a nechá motor víc vytáčet), ale i mapa plynového pedálu, který reaguje ostřeji. Motor téměř nemá turbodíru a zatahuje krásně i v nízkých otáčkách. Jeho konstrukci trochu prozrazuje dobře utlumený zvuk, který ale v žádném případě neruší a nezní hrubě. O kvalitní práci převodovky už jsem se zmínil, osmistupňové skříni není co vytknout – chválím zejména plynulé rozjezdy a zcela nerušivé řazení.

Mini přichází i několika zajímavými prvky. Systém Find Mate se skládá z přívěsků, které si připnete na často používané věci (batoh, sportovní výbava atd.). Přívěsky jsou bezdrátově spojeny s Mini a vaším mobilním telefonem, takže vám vůz (přes telefon) umí připomenout, když některou z důležitých součástí své výbavy zapomenete. Pokud vyrazíte z města do hor, kromě vyšší pozice za volantem a příjemně funkčního pohonu ALL4 oceníte i praktickou dvoumístnou lavici, umístěnou v zavazadelníku. Pokud uvidíte pěknou vyhlídku, stačí zastavit, sednout si a jen se kochat.

Čitelně v terénu

Čtyřkolka si sama určuje, kolik točivého momentu posílá na která kola, takže řidič nic neřeší a má stále dostatečnou trakci. Celý systém je velmi pěkně naladěn a v terénu se chová čitelně. Řidič si může užívat tuhé řízení a vyvážené jízdní vlastnosti, pro značku Mini tolik typické. Je samozřejmě jasné, že Countryman je poněkud těžkopádnější než malý hatchback, ale i tak jsou jízdní vlastnosti nad průměrem třídy. Chování vozu je velmi čitelné a předvídatelné, takže se za volantem možná přistihnete, že projíždíte zatáčky stále rychleji, a přitom vám to ani nepřijde. V klidovém režimu (tedy při běžném ježdění) si naftové Mini řekne o 6 l / 100 km, což je fajn hodnota. Pokud budete víc využívat jeho potenciál, dostanete se na stále pohodových 8,5 l / 100 km.

Základní Countryman s tříválcem (136 k) koupíte za 677 300 Kč, což je celkem pálka. Jedna z nejlepších verzí (z hlediska použitelnosti), tedy ta testovaná, přijde na 808 600 Kč i s daní. Pokud si vymyslíte nějaké hezké příplatkové prvky, bude to samozřejmě víc. A to rozhodně není málo. Mini se nebojí ocenit své modely vysoko.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, pohonné ústrojí, interiér

Minusy:

Výhled dozadu bez couvací kamery, tužší nastavení podvozku, vysoká cena

Verdikt:

Countryman D ALL4 je nečekaně příjemné a vyvážené auto, u kterého vůbec nevadí, že má naftový motor. Právě naopak, celé pohonné ústrojí je velmi citlivě sladěno a vůz se řídí skutečně s radostí, a navíc vyniká nízkou spotřebou. Interiér je dostatečně vzdušný a elegantní, karoserie přehledná a jízdní vlastnosti nad průměrem třídy. To všechno zní hezky a také tomu tak je, ovšem pohled do ceníku může prvotní radost trochu zkazit. Ovšem Mini bylo vždy prémiovou značkou a za tento status se prostě platí. Vzhledem k prodejním úspěchům Countrymana to nevypadá, že by bylo nutné cenovou politiku nějak měnit.

 

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články