Elon Musk si Twitter zaslouží
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
JEDNANÍ V KYJEVĚ
Český ministr zahraničí Jan Lipavský v sobotu na okraj summitu k potravinové bezpečnosti v Kyjevě jednal s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským. Témate ...
V pondělí večer se šířila zpráva, že nejbohatší člověk světa Elon Musk kupuje sociální síť Twitter. Uživatelé Twitteru sledovali Muskovy pokusy převzít Twitter v posledních několika týdnech s velkým zaujetím. Musk se prohlašuje za zastánce svobody slova. Část uživatelů si tak slibuje novou éru, prostou jakéhokoliv cenzurování, druhá část se zase bojí šíření dezinformací a manipulací, které svedou svět na scestí. Pravděpodobnější je, že se nic moc nestane.
Nejspíše skončí „kontrola obsahu“, jak zní eufemismus pro cenzuru, ale velký zásah na reálné dění mít nebude. Peklo z Twitteru totiž nedělají jeho pravidla, ale do velké míry jeho uživatelé. Nicméně ať si Musk s Twitterem udělá cokoliv, své místo v historii má již zaručené.
I kdyby Musk využil koupi sociální sítě jen k tomu, aby mohl do konce života beztrestně tweetovat fotky svého přirození, stále po sobě zanechá jednoznačně pozitivní odkaz. Musk je nesmírně polarizující osobnost, jelikož má prořízlou pusu, neomalené vystupování a podivný smysl pro humor. Má však dvě obří zásluhy, které mu nikdo neodpáře.
První je automobilka Tesla. Tu sice nezaložil, ale koupil v době, kdy byla rok stará, a vybudoval z ní dnešní gigant na výrobu elektrických aut. Elektromobilita i samotná Tesla jsou mimořádně kontroverzní záležitost. Elektromobilita proto, jelikož mnoho lidí má oprávněně pocit, že ji vlády z ideologických důvodů nemístně upřednostňují před spalovacími motory. Přitom při započítání všech důsledků, ekologicky ničivá těžba lithia do baterií či skutečnost, že elektřina do auta se také musí někde vyrobit, není zcela očividné, že je o tolik k životnímu prostředí šetrnější. Z tohoto ideologického protežování čerpala i Muskova Tesla, jež by bez státních dotací elektromobility jen velmi těžko vyrostla v dnešní nejhodnotnější automobilku světa.
Na druhou stranu je pravda, že Musk také pochopil, že pokud má elektromobilita uspět, musí cílit na obyčejné lidi a vyřešit technologické problémy. Zatím ani jednoho cíle úplně nedosáhl, ale blíží se mu. Tesla je stále auto pro movitější, ale zbavila se cejchu auta pro přestárlé hipíky, kteří si tak kupují klidné ekologické svědomí. To se nedá říci například o hybridní Toyotě Prius. Ty v USA kupovali v podstatě pouze liberální demokraté. Tesla ve velkém vyvíjí nové baterie, které by měly být ekologičtější, méně nebezpečné a déle vydržet než ty současné, lithiové. A až jednou budou překonány problémy elektromobility a elektrická auta se stanou normou, Tesla na tom bude mít lví podíl. Ukazuje se, že nejlepší cestou k boji proti globálnímu oteplování nejsou nesmyslné regulace, ale technologický pokrok. Musk je v jeho čele.
Druhou zásluhou je společnost SpaceX. Tato soukromá vesmírná společnost je nyní seriózním hráčem při výzkumu kosmu. Díky ní Američané mají vlastní vesmírný transport a při cestách na Mezinárodní kosmickou stanici se již nemusí spoléhat na ruské sojuzy. Také stojí za několika technologickými průlomy, například raketami na více použití, které stlačují cenu cestování do vesmíru. Jeden start raketoplánu stál 1,5 miliardy dolarů. Start rakety SpaceX Falcon vyjde na 60 milionů. Pokud se prázdniny na Měsíci jednou stanou stejnou samozřejmostí jako dovolená v Chorvatsku, také za tím bude stát Musk.
Elon Musk je Thomas Edison dneška. Je také důkazem, že Amerika není vyčerpaná, stále dokáže být technologickou velmocí a ve vytváření podnikatelského prostředí se jí nikdo nevyrovná. Ano, Musk je původem Jihoafričan, ale ke splnění svých snů zamířil do USA.
Pokud si chce pořídit Twitter ke hraní, lze mu to jen přát. Svým způsobem si ho zasloužil.
BRAZÍLIE VS. ELON MUSK