Rozdělená ves kvůli kravínu. Referendum o jeho výstavbě s vysokou účastí skončilo plichtou

Nerozhodné hlasování

Rozdělená ves kvůli kravínu. Referendum o jeho výstavbě s vysokou účastí skončilo plichtouAKTUALIZOVÁNO 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Patem skončilo místní referendum v Bělé u Staré Paky na Semilsku k výstavbě velkokapacitního kravína za 100 milionů korun. Pro i proti hlasovalo v sobotu po 84 voličích, účast byla 76,4 procenta. Referendum je platné, bez výsledku a není pro zastupitelstvo závazné, uvedla obec na svém webu. Společnost DS Agro Libštát, která chce kravín stavět, vnímá výsledek tak, že se odpůrcům projekt nepodařilo zastavit.

Výsledek referenda by byl pro zastupitele závazný, pokud by pro něj hlasovala nadpoloviční většina hlasujících a současně alespoň 25 procent oprávněných voličů. Podmínka platnosti referenda o minimální 35procentní účasti byla splněna. V obci s 270 obyvateli mohlo hlasovat až 220 lidí, svého práva využilo 168 z nich. Projekt velkokapacitního kravína pro 484 krav a 100 telat se připravuje několik let. V referendu obyvatelé odpovídali na otázku, zda má obecní zastupitelstvo dát souhlas v územním a stavebním řízení k umístění a stavbě kravína.

Nový kravín chce společnost DS Agro Libštát začít stavět na jaře příštího roku a stavbu dokončit do roku 2023. Na výšku by měl mít kravín maximálně 15 metrů, na délku přes 150 metrů a na šířku skoro 53 metrů. Nový kravín by měl nahradit tři zastaralé, které zemědělský podnik provozuje v Libštátě, Košťálově a Svojku. „Referendum na projektu kravína nic nezměnilo. Samozřejmě bych byl radši za širší podporu. Nemůžeme se ale zavděčit všem. Vzhledem k předchozímu pozitivnímu stanovisku obce počítáme s tím, že projekt pokračuje dál,“ uvedl po referendu v tiskové zprávě jednatel firmy Josef Chuchlík.

Pokud firma kravín nepostaví, skončí se živočišnou výrobou

Proti vzniku kravína v Bělé vznikla petice, kterou podepsalo zhruba 100 lidí. Obavy měli zejména ze zesílení dopravního provozu přes vesnici. Podle jednatele agrární společnosti bude nárůst dopravy minimální. „V objemu zhruba 0,7 nákladního auta na den. K ničení silnic to určitě nepovede. Navíc hodláme pokračovat v praxi, kdy se obecní silnice opravují za použití naší techniky a obec hradí pouze materiál. Zároveň pomůžeme vybudovat 14 vyhýbacích zálivů na trase z Libštátu,“ řekl již dříve ČTK Chuchlík. Zbytečné jsou podle něj i obavy ze zápachu či z rozšiřování současného zemědělského areálu v Bělé. Pokud nebude moci agrární firma kravín v Bělé postavit, s chovem krav pro mléko skončí. Je pro ní ztrátová.

Čtěte také: Piráti chtějí prověřit podezřelou volbu Nebeského za ředitele Českých drah

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články