E-shop k elektronickým známkám bude stát 400 milionů. Podle Kremlíka je to méně, než se čekalo

DÁLNIČNÍ ZNÁMKY

E-shop k elektronickým známkám bude stát 400 milionů. Podle Kremlíka je to méně, než se čekaloAKTUALIZOVÁNO 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Internetový obchod a mobilní aplikaci, ve kterém si motoristé budou moci koupit a ověřit nové elektronické dálniční známky, zajistí společnost Asseco Central Europe. Ta za vytvoření systému a jeho čtyřletý provoz dostane zhruba 401 milionů korun bez DPH. Systém elektronických vinět začne fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony. Podle experta není rok na přípravu systému příliš dlouhá doba. Opoziční strany kritizují cenu projektu a především to, že neproběhlo výběrové řízení, ministr dopravy Vladimír Kremlík si však za výběrem provozovatele stojí, cena podle něj měla být dle odhadů i vyšší.

Vybraná společnost bude zodpovědná za vybudování systému, který bude zahrnovat právě e-shop a aplikaci, a následně i za její provoz do konce roku 2024. Vedle toho zajistí také provoz call centra, které bude k dispozici zákazníkům při problémech s nákupem. Informovalo o tom v úterý ministerstvo dopravy.

Silná kritika zazněla z řad opoziční ODS kvůli výměně provozovatele bez výběrového řízení či ceně projektu. „Rozhodnutí ministerstva dopravy zaplatit za internetový obchod a aplikaci na zakoupení a ověření elektronické dálniční známky více než 400 milionů korun je skandální,“ uvedl mluvčí Václav Smolka s tím, že ODS vyžaduje po ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi a premiéru Andreji Babišovi okamžité vysvětlení. Poslanec Stanislav Blaha (ODS) označil vše za „šílenost“ a uvedl, že v případě nezodpovězení otázek je připraven obrátit se na policii.

Jako zvláštní a předraženou hodnotil zakázku také člen sněmovního Podvýboru pro dopravu Lukáš Černohorský (Piráti). Podle něj měl stát zakázku vysoutěžit v klasickém otevřeném tendru, ve kterém mohl dosáhnout nižší ceny. Chybou je podle něj i snaha v systému zavést utajení například u vozidel tajných služeb. Upozornil, že to může být naopak kontraproduktivní.

S veřejným výběrovým řízením by souhlasil i kandidát na předsedu KDU-ČSL Marián Jurečka. „Je chyba, že se o veřejný tendr nepokusili. Stačilo pouze vyjmout z uveřejnění některé citlivé detaily,“ podotkl. Kromě otevřené soutěže podle něj stát mohl zvolit i cestu tržních konzultací s firmami z oboru, ve kterém by mohl lépe zakázku nastavit a následně získat výhodnější nabídku.

Podle Kremlíka se vše uskutečnilo tak, jak mělo, a roční úspora proti současnému systému bude 120 milionů korun. Nejde podle něj pouze o e-shop, ale i mobilní aplikaci či call centrum a zabezpečení systému. „Při zadávání se postupovalo podle pokynů Bezpečnostní informační služby. Bezpečnostní prověrku mělo pět firem, které SFDI oslovil a nabídku podaly dvě. Vybraná byla ta levnější,“ řekl Kremlík. Zmínil také, že znalecký posudek konstatoval, že výsledná cena je nakonec nižší než předpokládaná.

Babiš chce předkládání veškerých IT zakázek

Premiér Andrej Babiš (ANO) bude od všech ministrů požadovat, aby na jednání vlády předkládali veškeré zakázky na dodávky informačních technologií. Důvodem jsou podle něj právě „pochybnosti v mediálním prostoru“ o hospodárnosti zakázky na dodávku systému pro prodej elektronických dálničních známek, řekl na tiskové konferenci v Brně po jednání s vedením Ředitelství silnic a dálnic.

„V mediálním prostoru se objevily informace, které staví zakázku do podivného světla. Na základě této zkušenosti budu od pana ministra dopravy (Vladimíra Kremlíka) chtít, aby předložil informace o zakázce na vládu,“ řekl Babiš. Zadavatelem zakázky je Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a podle Babiše ani Kremlík neznal podrobnosti. „Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali,“ řekl Babiš.

Podle ředitele cloudových služeb společnosti Algotech Petra Loužeckého má internetový prodej a správa dálničních známek smysl, protože zvýší pohodlí uživatelů. Upozornil však na to, že rok na přípravu projektu není příliš dlouhá doba. „Dá se očekávat, že systém bude nárazově hodně vytížen a nelze podcenit ani technologickou a bezpečnostní část projektu, která bude důležitá z pohledu zákaznické spokojenosti,“ řekl. Zejména po spuštění systému a při vyřizování případných problémů tak podle něj bude důležitá úloha call centra. „Z tohoto pohledu dává smysl tendrování na čtyři roky,“ dodal Loužecký.

Stát rozdělil systém elektronických dálničních známek do několika částí. Vybudování a provoz internetového obchodu a aplikace je jednou z prvních částí, která zná provozovatele. Stát ho vybral bez veřejné soutěže.

V současnosti je těsně před uzavřením další zakázka na zajištění provozu prodejních míst elektronických vinět. Tu už SFDI uspořádalo v rámci soutěže. SFDI v ní vybralo zatím nespecifikovaného dodavatele, nyní běží lhůta pro neúspěšné zájemce pro podání námitek proti podmínkám soutěže. V případě, že nikdo námitky nepodá, uzavře fond s vítězem smlouvu. SFDI vybere vítěznou společnost podle nejvýhodnější ceny.

Elektronické známky zcela nahradí dosavadní papírové kupony. Stát si od nich slibuje snížení nákladů na provoz systému. Elektronické známky budou navázány na registrační značku auta. Oproti současnosti budou roční známky platit celých 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. Elektronické známky fungují i v okolních státech, mimo jiné na Slovensku nebo v Maďarsku. V Rakousku platí současně papírové i elektronické známky.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. V roce 2018 stát za dálniční známky vybral 5,16 miliardy korun, o rok dříve byly výnosy z prodeje vinět kolem pěti miliard korun. I přes elektronizaci systému dálničních poplatků by minimálně ještě pro rok 2021 měly zůstat ceny kuponů stejné jako nyní. Motoristé v současnosti zaplatí 1500 korun za roční, 440 korun za měsíční a 310 korun za desetidenní kupon.


Čtěte dále: Šance na zrychlení výstavby Pražského okruhu. Ministerstvo tvrdí, že našlo cestu

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články