Fiat Tipo: Sympatický typ
Fiat Tipo
Model Tipo si z našich silnic 90. let možná pamatujete, ale málo se ví, že od roku 2015 italská automobilka nabízí novou reinkarnaci. A přitom je to příjemné auto se slušnou cenovkou. Po ukončení výroby modelů Bravo a Linea se Fiat do segmentu nižší střední třídy (C-segment) vrátil s novým Tipem, představeným postupně jako hatchback, sedan a pětidvéřové kombi. Vůz se na malé platformě Fiat Small Wide LWB vyrábí v turecké Burse, ovšem za designem stojí italské Centro Stile Fiat. I proto je vůz v rámci segmentu nečekaně elegantní.
Zatímco venkovní tvary nikoho neurazí, plasty v interiéru (zejména na dveřích) už tak hezké nejsou. Naopak, jsou docela laciné, a přitom je to první detail, jehož si po nastoupení všimnete. No co, stále jde o levné auto. Jinak je vnitřní prostor s klasickým uspořádáním většiny prvků příjemným místem k životu. Sedadla jsou tuhá a při jízdě na delší vzdálenost nám trochu vadil tvrdý plast, o který se opírá pravé koleno, což je v této třídě celkem běžný nešvar. Ovládání palubního počítače i příplatkového displeje systému UConnect je logické a rychlé, připojení telefonu, reprodukce hudby z externího zdroje či moderní funkce spojené s aplikacemi fungují bez problémů. Výhodou kombi je relativně velký kufr, nabízející 550 litrů prostoru. Na zadní sedadla se pohodlně vejdou dospělí cestující, aniž trpí nedostatkem místa.
Tipo je nabízeno s řadou různých motorů, včetně verze na plyn. My v testu vyzkoušeli vrcholný naftový turbodiesel 1,6 litru, nabízející výkon 120 koní a 320 Nm točivého momentu. V nejvyšší výbavě byl spojen se šestistupňovým automatem, což je trochu škoda, protože s manuální převodovkou by spolupráce byla určitě lepší. Automat reaguje pomalu, občas nechce přeřadit a celkově pocitově omezuje dynamiku vozu. Ta je při hmotnosti 1425 kg (nejtěžší verze modelu) spíše průměrná (zrychlení 0–100 km/h zabere 10,4 s, maximální rychlost činí 200 km/h). Faktem je, že testovaná verze vůbec ničím nenutila řidiče k využívání plného potenciálu a mnohem zajímavější byla klidná jízda, při které se spotřeba pohybovala v rozmezí 6–6,5 l /100 km.
Podvozek sice není kdovíjak sofistikovaný (vpředu vzpěry McPherson, vzadu torzní příčka), ale i přes použití 17palcových kol Tipo relativně v pohodě pobíralo české nerovnosti. Schopně naladěný podvozek zabraňoval velkým náklonům karoserie a přitom nerázoval a působil velmi sebejistě. K dobrému pocitu z řízení přispívá i hřebenové řízení s docela tuhým posilovačem, díky čemuž má řidič lepší pocit kontroly nad vozem.
Fiat Tipo si nehraje na luxusní vůz. Naopak, už propagační materiály naznačují, že to je vůz běžný, který má zaujmout svým italským stylem, ale zároveň i dobrou cenou. A skutečně je tomu tak: Tipo kombi s motorem 1.4 16V začíná na akční ceně 329 900 Kč, což je férová nabídka. Velmi dobře vybavené Tipo v nejvyšší výbavě S-Design s turbodieselem a automatem pak stojí po slevě 551 900 Kč, což je v rámci třídy taktéž dobrá cena.
Pokud si vyberete lepší konfiguraci motoru, převodovky a výbavy, zhruba za 400 000 Kč dostanete příjemné, nenápadné, leč stylové auto, které nabídne vše, co je potřeba. Nebude mít sice nic moc navíc, ale to přece vůbec nevadí – veškeré potřebné prvky jsou v ceně. V rámci jednoduché ceníku se také dozvíte, že za slušné peníze si můžete připlatit i za různé pakety. Některé z nich jsou zaměřené na bezpečnost, takže pokud toužíte po vyšší míře klidu, můžete mít systém udržování vozidla v pruzích, systém automatického nouzového brzdění či adaptivní tempomat.
Tipo je příjemné překvapení. Normální vůz za normální peníze, který je elegantní a jízdně v pořádku. Pokud jste o něm nevěděli, zkuste se stavit v dealerství a požádat o projížďku. Možná najdete dobré funkční auto pro rodinu, které vás nebude stát nesmysl.
Plusy:
Prostornost, podvozek, řízení, cena.
Minusy:
Plasty v interiéru, automatická převodovka.