Od politiky jsem utekl k fikci, říká režisér seriálu Bez vědomí
ROZHOVOR
Sedmnáctého listopadu zpřístupnila stanice HBO ambiciózní a nákladný šestidílný seriál Bez vědomí režírovaný Ivanem Zachariášem (Pustina). Komplikovaný příběh pojednávající mimo jiné o střetu velmocenský tajných služeb v těsně předrevoluční a porevoluční Praze. Autorem scénáře všech dílů je Ondřej Gabriel, debutant, který ještě nedávno pracoval jako politický poradce, na poli audiovizuální tvorby je tedy začínající „outsider“, který ovšem vstupuje na scénu šestihodinovým a na české poměry velkoryse realizovaným dílem, které se navíc vrací k událostem, jejichž výročí se v současnosti masivně připomíná. Jejich obraz v seriálu je ale spíš chladný, soustředěný na mocenské hry. Rozhovor s ním vedl redaktor Týdeníku Echo Ondřej Štindl, který má rovněž zkušenost scenáristického outsidera, jenž debutoval filmem z prostředí komunistické tajné služby (Pouta). Interview tak někdy připomínalo konverzaci kolegů, kteří si srovnávají svoje v mnohém podobné zkušenosti.
Mluvíme spolu krátce předtím, než se seriál Bez vědomí dostane k divákům. Jste z toho nervózní?
Jsem trochu napjatý. Očekávám, že seriál vzbudí hodně rozporné reakce. Už teď se to děje.
Recenze máte, pokud vím, velice příznivé.
Ne jenom. Taky jsem si přečetl, že ten seriál je příliš studený, je v něm málo emocí. Dost mě mrzí, když se v recenzi objeví nějaké spoilery, v nichž se vyzrazuje děj pozdějších dílů seriálu.
Taky jsem si před premiérou Pout dělal tyhle starosti, měl jsem pocit, že trailer toho prozrazuje zbytečně moc. Pak ale přijdete na to, že tyhle věci si stejně nikdo nepamatuje, při sledování filmu diváky neruší, nanejvýš si při sledování nějaké scény uvědomí, že už ji viděli v traileru. Ale nemají během sledování filmu na paměti, co všechno v upoutávce viděli, a nedovozují z toho, jak se příběh bude odvíjet dál. Aspoň moje divácká zkušenost je taková. Ale budu se při přepisu snažit spoilerům vyhnout. Na druhou stranu mi přišlo, že to, co je v závěru prezentováno jako velké odhalení, je z děje evidentní už celkem brzo.
Ale vy jste jiný, specifický typ diváka, díváte se jinak, ledasčeho si všimnete. Právě proto mě zajímají reakce různých lidí, protože jejich vnímání bude různé a jejich hodnocení jistě taky. (Následovala dlouhá debata plná spoilerů, v níž Ondřej Štindl vypočítával situace, které mu přišly nepřesvědčivé, a Ondřej Gabriel přesvědčivě vysvětloval, že se tak většinou stalo kvůli nutnému krácení scénáře, z něhož pak mohly vypadnout motivace chování postav – pozn. red.)
Celý článek čtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo zde.