Na premiéře se tleskalo 40 minut. Balet Romeo a Julie uvedou i česká kina
Slavný balet
Klasickým baletem Romeo a Julie v choreografii Kennetha MacMillana končí letošní sezóna přenosů z londýnského Royal Opera House. Slavný milostný příběh budou moci sledovat i čeští diváci už 11. června ve vybraných kinech.
Slavný balet s hudbou Sergeje Prokofjeva a v MacMillanově choreografii se v Royal Opera House objevil poprvé 9. února 1965. Premiéru tehdy odtančili Margot Fonteynová a Rudolf Nureyev. Diváci, kteří představení tehdy viděli, tleskali 40 minut. Od té doby se Romeo a Julie do repertoáru ROH vrací pravidelně. Za 54 let byl tento balet uveden už více než čtyřistakrát. V aktuálním nastudování excelují v hlavních rolích Yasmine Naghdiová a Matthew Ball.
„Kenneth vždycky říkával, že pas de deux je klenot a vše ostatní je má jen podpořit. Jako by byly kamenem uvnitř prstenu. Všechny ostatní části ten filigrán drží,“ říká o MacMilllanově choreografii jeho manželka Deborah. „Když Romea a Julii poprvé vidíte spolu tančit, pas de deux ilustruje jejich naivitu. Přesto ale cítíte téměř elektrizující vibrace, které je oddělují, ale zároveň přitahují. Stejně tak když spolu naposledy tančí na balkóně, cítíte, jak se uvolňují jeden do druhého a samozřejmě je to i moment, kdy se do sebe upřímně zamilují,“ popisuje australský tanečník a první sólista Královského baletu Steven McRae.
Romeo a Julie přináší intimní choreografii, ale také šermířské scény, kdy se celý soubor Královského baletu ocitá v renesanční Veroně, jeviště se v scénografii Nicholase Georgiadise přemění na italské tržiště a rodinný konflikt přinese tragédii Montekům i Kapuletům.
Ikonický balet
Kenneth MacMillan byl jeden z nejoceňovanějších choreografů své generace. Nejprve uspěl jako tanečník. Jako mladík nastoupil do souboru Sadler’s Wells Ballet. Bohužel byl však nucen taneční kariéru předčasně ukončit. Stále častěji se ho zmocňoval panický strach, když měl předstoupit před publikum. Začal se tedy plně věnovat choreografii. Vytvořil velkou řadu baletů.
Ačkoli byl považován za kmenového choreografa Královského baletu v Londýně, významná díla tvořil i pro Stuttgartský balet či Německou operu v Berlíně. Od roku 1984 do roku 1989 spolupracoval s Americkým baletním divadlem a byl take uměleckým spolupracovníkem Houston Ballet. Jeho balety jsou charakteristické propracovanou psychologií a expresivním podáním klasického baletního slovníku. Právě balet Romeo a Julie patří k jeho ikonickým choreografiím, stejně tak jako Gloria, Manon, Mayerling či Requiem. Zemřel v zákulisí Královské opery při obnoveném uvedení Mayerlinga.