Luxusní všeuměl, Audi A8

AUTO

Luxusní všeuměl, Audi A8
Auto

Mnohem smysluplnější než velká SUV jsou stále vozy střední a vyšší střední třídy, třeba i v terénnějším provedení. U Audi takovým autům říkají allroad a aktuální verzi modelu A6 vlastně není moc co vytknout.

Automobilka Audi představila aktuální generaci modelu A8 (C8) v roce 2018 na autosalonu v Ženevě a nový allroad, tedy o něco vyšší varianta na vzduchovém podvozku a s plastovými kryty karoserie, se světu ukázal o rok později. K aktuálnímu designu asi není nutné podávat žádné speciální vyjádření, je totiž typicky ostrý v aktuálním jazyku Audi, přičemž zmínku zaslouží pouze skutečnost, že allroad vypadá uceleně, konzistentně. Svůj vliv na to má jistě použití paketu 20years edition (76 000 Kč) s leskle černými doplňky v kombinaci s efektní barvou karoserie Gavial.

Pojďme se ale podívat do interiéru. Opět vidíme všechno typické pro výrobek značky Audi, tedy velmi kvalitní, technicistní prostor, jemuž kromě nového (skvělého) volantu dominuje i dvojice velkých displejů systému Audi Virtual Cockpit. Jejich ovládání taktéž prošlo evolucí a nyní je už použitelné, přesto bychom ocenili klasické ovladače aspoň pro základní funkce (tedy pro topení atd.). Pochvalu směřujeme nejen k dobrým, pevným sedadlům, ale z hlediska praktičnosti i ke skvělé navigaci s možností doslova „načmárat“ název destinace na plochu spodního displeje – systém reaguje velmi schopně a zadávání cílů snad už ani nemůže být snadnější. Nechybí projekce 3D navigace mezi „budíky“ přístrojového štítu. Netřeba připomínat, že jízdu hlídá docela početná armáda asistentů, fungujících na vysoké úrovni. Při jízdě po okresních silnicích vypínáme funkci držení v jízdním pruhu, což se dá udělat velmi snadno na levé páčce vedle volantu. Celý interiér je nejen kvalitní, ale také prostorný. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí dva dospělí lidé, a když na to přijde, tak docela klidně i tři.

Zadní část vozu s karoserií kombi tvoří ohromný prostor o objemu 565 litrů, navíc vybavený praktickými organizéry. Širokým vstupním otvorem rovná podlaha pojala vše, co bylo třeba, a pořád ještě zbývalo dost místa.

Pro allroad se hodí naftový motor. V našem případě všechna kola poháněl vidlicový třílitrový šestiválec TDI o výkonu 349 koní, nabízející 700 Nm točivého momentu. Při očekávané hmotnosti kolem dvou tun se vůz zvládl rozjet na stovku za 5,2 sekundy a plynule pokračovat až do rychlosti 250 km/h. Není mu co vytknout. S hutným zvukem táhne mocně vpřed, dynamika je skutečně spíš překvapivě mocná, s citelným přívalem točivého momentu téměř v celém spektru otáček. Osmistupňový tiptronic trochu zaváhá při rozjezdu, ale jinak reaguje velmi dobře.

Točivý moment je přenášen na všechna čtyři kola, při práci v terénu pomáhá mezinápravový samosvorný diferenciál. To společně se vzduchovým odpružením na obou nápravách s dvojitými lichoběžníky znamená velmi slušné terénní schopnosti, limitované samozřejmě efektními 19palcovými koly se silničními pneumatikami. I přesto vůz zvládal většinu nerovností se ctí, což přispívalo k celkově milému soužití s ním. A navíc, dvoutunový kolos v pohodě jezdí za nějakých 7-8 litrů nafty na 100 km, a to je také velmi příjemné. Současně je však třeba říct, že rychlý přesun po autobahnu znamená spotřebu do 10 litrů na 100 km.

Nové Audi A6 allroad quattro nezklamalo. Naopak je jedním z dalších důkazů, že firma Audi mění přístup ke svým vozům a směřuje je směrem k lepší obratnosti, citlivosti a funkčnosti. K motoru značenému jako 55 TDI nemáme žádné připomínky, stejně jako k celému pohonu.

Jde o vyspělý automobil, který hravě splní všechny požadavky, je napěchovaný funkční elektronikou, ale zachovává si praktickou stránku věci. Cena tomu samozřejmě odpovídá – základní model sice stojí 1 914 900 Kč, ovšem vyšperkovaná testovaná verze se dostala až na hodnotu 2 716 400 Kč. Je to přesně to auto, které úspěšně zpochybňuje existenci kompromisních SUV.

Plusy:
Jízdní vlastnosti, prostor, praktičnost, pohon.

Minusy:
Občasné zaváhání převodovky, dovírání dveří.