Diskriminace Čechů? Zlevněné zboží si na Amazonu nekoupí
Česká verze Amazonu
Češi se na konci listopadu mohli začít těšit, že budou moct konečně nakupovat bez překážek i na jednom z největších internetových obchodů Amazon. Německá pobočka tohoto světového řetězce totiž přeložila svůj e-shop do češtiny. Ukázalo se ale, že pro české zákazníky neplatí speciální nabídky jako pro ty z Německa, Španělska nebo Velké Británie a USA.
Příkladem může být čtečka elektronických knih Kindle s nepodsvíceným displejem, která je v Česku běžně k dostání za 2 100 korun, například na Alza.cz. Ovšem Amazon ji na svém německém e-shopu přeloženém do češtiny ve speciální nabídce prodává za 49,99 euro, tedy zhruba 1 300 korun. Čechy ovšem nemile překvapí poznámka, že „tuto položku nelze doručit na tuto adresu: Česká republika“.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
„Důvod, proč například čtečka Kindle není dostupná k prodeji pro Českou republiku, je ten, že obsahuje speciální nabídku (to jsou reklamy, které se zobrazují při prvním zapnutí zařízení ještě před odemknutím vaší domovské obrazovky). Pokud si ale chcete objednat čtečku Kindle bez speciální nabídky, mělo by být bez problémů možné objednat si ji a dopravit i do České republiky,“ uvedl na dotaz deníku Echo24 za Amazon Nick Caplin.
Caplin dodal, že jak vyplývá z webu Amazonu, speciální nabídky jsou momentálně dostupné jen pro zákazníky, kteří žijí v USA, Japonsku, Velké Británii, Německu, Francii, Itálii nebo Španělsku.
Podle Tomáše Pally ze Sdružení obrany spotřebitelů by v rámci jednotného vnitřního trhu rozhodně nemělo docházet k aplikování rozdílných podmínek vůči spotřebitelům v různých členských státech. „Pokud daný obchodník podniká způsobem, že se zaměřuje na německý trh, ale též na trh v ČR, běžně nabízí dodání svých produktů na český trh a pouze selektivně říká „toto zboží Vám do ČR nedodám“, ačkoliv u jiného zboží stejného obchodníka to není problém, pak se z mého pohledu jedná o praktiku, která porušuje pravidla ochrany spotřebitele v rámci jednotného vnitřního trhu EU a velmi pravděpodobně dochází k diskriminaci spotřebitele,“ uvedl pro deník Echo24.
Luxusní zboží na Amazonu nekoupíte
S Amazonem souvisí i nedávné rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Ten dal za pravdu dodavatelům luxusního zboží, že mohou svým autorizovaným distributorům zakázat prodej svých produktů přes internetová tržiště, jako je Amazon nebo eBay. Luxusní značky podle Soudního dvora mají právo vybrat si, kdo prodává jejich produkty, aby si ochránily svou image a exkluzivitu. Tím, že spotřebitelům omezí volbu, neporušují pravidla hospodářské soutěže.
Soudní verdikt se týká sporu německé pobočky firmy Coty, mezi jejíž značky patří Marc Jacobs, Calvin Klein a Chloé, a německou maloobchodní společností Parfümerie Akzente, která prodává zboží firmy Coty na internetových stránkách, přestože ta s tím nesouhlasí. Předpokládá se, že rozhodnutí se stane precedentem.
Oponenti poukazují na to, že omezení prodejů jde proti hospodářské soutěži a bude mít negativní dopad na menší podnikatele. Úřad dospěl k závěru, že zákaz prodeje přes takové weby, jako je Amazon a eBay, má za cíl kontrolu cen. Současně koncentruje prodej do rukou výrobců a několika velkých firem a poškozuje menší obchodníky.