Abarth 124 Spider: Nejstylovější roadster na trhu
Abarth 124 Spider
Italové vzali japonský základ v podobě podvozku Mazdy MX-5, vytvořili elegantní karoserii a pod kapotu napasovali svůj čtyřválec 1.4 Turbo. Vzniklá krásná adaptace sportovního roadsteru pro 21. století s pokročilým podvozkem.
Bavíme se o podceňovaném automobilu, který stojí mimo zájem většiny, a to je třeba změnit, protože už základní Fiat 124 má všechno, co má hezký, funkční roadster mít – nezávislé zavěšení všech kol, plátěnou střechu s nejlepším možným systémem otevírání (prostě ji zahodíte dozadu), slušnou cenovku (709 900 Kč za normální verzi) a charakterní motor 1.4 Turbo. V modelu Abarth (dlouholetý úpravce vozů Fiat) je ještě posílen.
Abarth rozhodně není záležitost jen efektních, leč zbytečných doplňků. Hlavní je funkčnost. Pohon zajišťuje čtyřválec 1.4 MultiAir Turbo, ovšem v Abarthu má konečně výkon – 170 koní při 5500/min a 250 Nm točivého momentu. Je spojen s přesným šestistupňovým manuálem (za příplatek 50 000 Kč je v nabídce automat, ale ani o něm neuvažujte) a zadní kola pohání přes Abarth D. M. S., což je samosvorný diferenciál typu Torsen. Důstojný zvukový projev zajišťuje výfukový systém Record Monza. Nemusíte ani zapínat režim Sport (který mění pouze odezvu pedálu a malinko řízení), abyste ráno vzbudili sousedy. Tak je to správně, protože sportovní vůz má být slyšet. Jízdní vlastnosti výrazně vylepšuje tuhý podvozek skládající se z tlumičů Abarth a pružin Bilstein a pod 17palcovými koly Corsa pracují brzdy Brembo. Interiér zdobí povrchy z alcantary, na volantu je červený proužek a za ním rudý otáčkoměr uprostřed.
Během týdne jsme společně strávili 1200 km a odhalili vše, co potřebujete vědět: Abarth je proti výchozímu 124 Spider výrazně tužší na podvozku. Ten ale skvěle zvládá české okresky, a to s neustávající jistotou, dostatkem trakce a radostnou chutí skládat se do každé další zatáčky. Posílené brzdy pracují na výbornou.
Přeplňování u podobného auta vůbec nevadí, právě naopak – motor je hezky čitelný, zhruba od 3000/min už hezky táhne a dává dostatečný točivý moment 250 Nm, který atmosférickým protějškům chybí. Znamená to nejen lepší dynamiku (0–100 km/h za 6,8 s), ale i větší sklony ke hravé přetáčivosti. Příval síly, kterou považujeme vzhledem ke hmotnosti 1060 kg za zcela dostačující, vadne až před omezovačem.
Vyváženost Abarthu umožňuje velmi drsné zacházení, ale celá technika pracuje dle představ. Rychlé řízení vyžaduje chvilku zvyku, při ostrých změnách směru by to chtělo trochu odporu, ale jinak je to fajn. Karoserie se celkem kroutí, zejména pokud přijdou na řadu naše „technické“ okresky, vyztužení zespodu do X by jí prospělo. Pokud turbo ždímáte, průměr zvládnete za 12,3 l na 100 km (při ujetí výše uvedených 1200 km tomu tak bylo). Normální jízdou se budete pohodlně pohybovat za 7,5 l / 100 km. Hodnoty jsou adekvátní a odpovídají stylu společných hrátek.
Během řádění na okreskách bychom ocenili sedadla s výraznějším bočním vedením, měkčí materiály v místech, kde se v těsném interiéru opírají nohy, horizontálně nastavitelný volant nebo třeba dotekovou obrazovku infosystému, ale jinak není na co si stěžovat.
Zatímco základní Fiat stojí 709 900 Kč, za Abarth se platí. Za výkon, lepší techniku i styl si připlatíte přesně 290 100 Kč, protože Abarth 124 Spider začíná na milionu Kč. Pokud si vymyslíte nějaké příplatky (lepší světla, alcantaru, couvací kameru atd.), můžete se dostat až na 1,2 milionu Kč, ale stačí vybírat smysluplně a za 1,1 milionu Kč máte krásně naspecifikované auto.
Abarth 124 Spider je nejen opomíjeným vozem, ale zároveň technicky funkčním a velmi příjemně naladěným strojem. Víme, že 1,1 milionu Kč není málo a Mazda je výrazně levnější. Ale Abarth má výraznější styl, charakter a je mnohem elegantnější než Mazda. Právě jste našli svého favorita na nenáročný víkendový roadster.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, styl, motor, podvozek, brzdy.
Minusy:
Infosystém, sedadla, některé plasty v interiéru.