Seat Arona: Další, co se veze na vlně
Seat Arona
Za poslední tři roky se prodej vyšších crossoverů a SUV čtyřikrát znásobil. Nelze se tedy divit, že svou troškou do mlýna chce přispět téměř každý výrobce. Včetně Seatu – ten vedle většího modelu Ateca loni předvedl také menší model Arona.
Jak se dá správně předpokládat, Arona stojí na základě malého auta – v tomto případě Ibizy. Proti ní ale vyniká hlavně zvýšenou karoserií, která je dnes tak oblíbená. I vedle větší Atecy nebude Arona posledním slovem španělské značky v oblasti SUV/crossoverů, protože brzy nás čeká ještě jeden vůz v této třídě.
Příjemná chuť do otáček
Testovaný model v nejvyšší výbavě FR byl vybaven příjemným benzinovým motorem 1.5 TSI EVO, který nabízí výkon 150 koní (a točivý moment 250 Nm k dispozici v pásmu 1500–3500/min). V praxi přináší malému SUV slušnou dynamiku a příjemnou chuť do otáček. Zrychlení na stovku zabere 8,0 s a maximální rychlost dosahuje hodnoty 205 km/h. Motoru víceméně není co vytknout, čtyřválec se sytým tónem s radostí stoupá do vyšších otáček. Spojení výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou mu svědčí, řazení jde velmi lehce, dráhy jsou přesné, spojku pod nohou téměř necítím. Spotřeba je samozřejmě víceméně odvislá od jízdního stylu a od faktu, jak moc necháte motor vytáčet do vyšších sfér. Pokud jezdíte spíše v klidu a maximálně se podíváte do středních otáček, počítejte se spotřebou do 7 l na 100 km. To je mnohem víc, než slibuje výrobce (5,1 l na 100 km), na druhou stranu je to od turbomotoru očekávatelné. Jakmile začnete využívat potenciál agregátu – k čemuž vás bude svádět –, spotřeba stoupá o litr až dva. Klidnou jízdou se dá skončit na průměru lehce nad 6 l na 100 km, ale to už zavání podtáčením motoru.
Jízdní vlastnosti nejsou špatné. Vůz je velmi tuhý a díky rychlému řízení obratný, takže vám připadá ještě agilnější a rychlejší, než ve skutečnosti je. Pevná karoserie dobře spolupracuje s průměrným technologicky průměrným podvozkem, jenž je ale celkem sympaticky nastaven. Vůz se zbytečně nenaklání a nekolébá, spíš než to se za každou cenu drží asfaltu a snaží se relativně rychle reagovat na vaše pokyny. Může za to i příjemně nízká pohotovostní hmotnost 1222 kg, která přispívá k obratnosti zejména v městském prostředí či na úzkých okreskách, kde se Arona cítí jako ryba ve vodě. Ostatně pro městský provoz byl vůz stvořen, takže počítejte s dobrým přehledem o hranaté karoserii a rychlými reakcemi na změny směrů. Jednu nevýhodu ale nejvyšší výbava FR má – a tou jsou 18palcová kola. Je úplně cítit, že jsou zbytečně těžká a omezují potenciál auta. Takto malý vůz by měl mít 16palcové disky s normální pneumatikou a hned by nabídl mnohem větší úroveň komfortu, a to zejména na našich často rozbitých silnicích. V zatáčkách jsou cítit limity podvozku, který dělá, co může, ale musí pracovat s vysokou neodpruženou hmotou.
V duchu koncernu
Vnitřní prostor se nese v duchu koncernu, takže ničím nepřekvapí, je spíš strohý, zato je ergonomicky dobře vyřešen, takže všechny ovladače jsou v dosahu a snadno přístupné. Sedadla považuji za průměrná, při kratších vzdálenostech pohodlná. Cestující dozadu nastupují malinko krkolomněji, ale dva se usadí v relativním pohodlí. Celý interiér je v rámci třídy prostornější, to platí i pro objem kufru, který má velmi slušných 440 litrů.
Seat nabízí několik úrovní výbav a zároveň s tím relativně široké možnosti individualizace – to je trend, kterým se značky snaží vlnu zájmu o malé crossovery ještě rozdmýchat. Základní model Reference s litrovým tříválcem TSI stojí 371 900 Kč, vrcholný pak začíná na 448 900 Kč. Pokud se trochu zkrotíte při vybírání příplatkové výbavy, za půl milionu můžete mít dobře vybavený, efektní, leč stále docela malý vůz. Jen pozor na ta zbytečně velká kola, neprospívají nikomu.
Pokud chcete mít v interiéru efektní skleněný dotekový displej s úhlopříčkou 8 palců, sáhnete po paketu Connectivity Plus za 23 500 Kč. Kromě navigace nabízí i 2 zdířky USB, Aux, dva sloty na SD kartu, CD přehrávač, hlasové ovládání a systém Full Link (systém MirrorLink, Android auto, Apple CarPlay). Součástí je i zesilovač GSM signálu a bezdrátová nabíječka mobilních telefonů. Kromě řady dnes již víceméně běžných bezpečnostních systémů tento příklad výbavy naznačuje silnou orientaci výrobců na konektivitu. Výhoda je, že systém je dostatečně rychlý a použitelný.
Plusy:
Příjemný motor, přehled o karoserii, prostorný interiér.
Minusy:
Komfort na velkých kolech, rázy od podvozku.
Verdikt:
Další z řady „městských“ SUV, která sice nejsou úplně špatná, ale vlastně ničím moc nevynikají. Může sice zaujmout svým vzhledem či možnostmi individualizace, ale jde o průměrný vůz, který asi nejvíc zaujme stylem. Nejsilnější motor doporučuji, pro pohon vozu bude určitě vhodnější než tříválec. V rámci třídy vůz není drahý, ale podle rozměrů a poměru užitné hodnoty a ceny by mohl být trochu levnější (což platí pro většinu malých SUV, která se tváří co nejstylověji).