Ford Fiesta ST: Světlá stránka downsizingu

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST: Světlá stránka downsizinguAutotest 10
Auto
Sdílet:

Menší motory obecně moc nemusíme, ale někdy se výsledek skutečně povede. Příkladem budiž velmi povedená ostrá verze aktuální Fiesty, zvaná tradičně ST.

Ford Fiesta je pojem, slovní spojení, které není cizí snad nikomu. Malé městské vozítko prošlo od roku 1976 řadou změn a úprav, přičemž tou poslední bylo v roce 2017 představení současné, sedmé generace. Populární městské vozítko odvozilo už dvě generace, převezlo tuny nákladu a stále má co nabídnout, o čemž nás přesvědčila ostřejší verze ST.

Aktuální Fiesta je nabízena s několika benzinovými motory. Základem zůstává atmosférická jednotka 1,1 litru o výkonu 85 koní, ale většina výbav využívá k pohonu tříválec 1,0 litru s přídavkem Ecoboost a výkonem buď 100, nebo 125 koní. Při hmotnosti do 1,2 tuny je to v pořádku.

Jelikož vždycky existovaly rychlejší verze Fiesty, také té aktuální se dostalo důsledného okořenění. I ta aktuální se jmenuje ST a na rozdíl od předchůdkyně přišla o deci objemu a jeden válec. Ano, má pod kapotou tříválec, ale z hlediska hodnot a dynamiky si polepšila. Novinka nabízí 147 kW, tedy 200 koní, a hlavně 290 Nm točivého momentu, což jí stačí ke zrychlení na stovku za 6,5 s a maximální rychlosti 232 km/h. Vzhledem k velikosti a využitelnosti vozu (nabízeného ve tří- i pětidveřovém provedení) velmi slušné hodnoty.

Realita je ještě lepší. Tak zaprvé, aktuální Fiesta s novým konceptem uspořádání vnitřních ovladačů má konečně normální interiér, kde se dá vše snadno najít. A to je fajn. Zadruhé má ST úžasná sedadla. Zvláštně vzpřímenějšímu posezu se nevyhnete, to je dáno už samotným typem vozu, ale jinak krásně drží tělo a zároveň jsou komfortní na dlouhých cestách. Recaro je prostě Recaro.

Fiesta ST potěší také tím, že má normální šestistupňovou převodovku s jasně poskládanou kulisou (a jemným zadrhnutím při přechodu přes neutrál), klasickou ruční brzdu (tu využíváme při společných hrátkách celkem často) a žádné zbytečně režimy (jen tlačítko vypínající ESP). Správný recept na úspěch? Společně s tuhým, dobře naladěným a velmi zábavným podvozkem – v rámci třídy – je tomu skutečně tak.

Nové ST je rychlý vůz, a to hlavně na užších okreskách. Sice má 18palcová kola, ale stejně zvládá nerušivě a schopně žehlit nerovnosti. Příčinu vidím zejména ve velmi rychlých tlumičích, ale i malinko měkčímu nastavení celého podvozku, než tomu bylo u minulé verze. Zvuk je velmi výrazný a se stoupajícími otáčkami rezonuje interiérem. Klapka ve výfuku je velmi rozverná a ráda se předvádí. Prima, k vozu to patří.

Při rychlejší jízdě zatáčkami vnímáme jistou rezervu v oblasti řízení – nějaký čas trvá, než si řidič zvykne na jeho rychlé reakce a velmi účinný posilovač. Jakmile se na přední kola navalí celých 290 Nm točivého momentu, místy tahá za volant, ale to je očekávatelné, ale trefování apexu zatáčky nám dělá trochu problémy.

Po celém týdnu lze říct, že je to snad jediné malinko slabší místo jinak velmi dobrého vozu. Tříválec není na škodu. Právě naopak, má ostré reakce, rád se vytáčí, a dokonce i ve vysokých otáčkách mu nedochází dech, ale naopak táhne s chutí vpřed. Jeho naladění
přesně odpovídá stylu malého vozítka o hmotnosti necelých 1,3 tuny s živelným charakterem. Lehký předek ještě přispívá k čitelné přetáčivosti, která se objevuje zejména při brzdění před zatáčkou a je radostně čitelná. Obratná Fiesta s tímto motorem dostává zcela jiný rozměr využitelnosti a dynamiky.

A navíc není drahá. V porovnání s běžnou verzí (299 900 Kč za verzi 1,1 litru) samozřejmě ano, ale vzhledem k tomu, co nabízí, je za slušné peníze. Třídveřová verze stojí 525 900 Kč a testovaná pětidveřová 540 900 Kč. I s příplatky za 600 000 Kč a dobrý hot-hatch 21. století je připraven na jízdu.

Plusy:
Motor, dynamika, podvozek, hravost.

Minusy:
Lehké řízení, vzpřímenější posez.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články