V Polsku mlátili a pálili Jidáše s pejzy. Tradici odsoudili katolíci i židovský kongres
Velikonoční tradice
Světový židovský kongres (WJC) odsoudil velikonoční tradici „soudu nad Jidášem“, kterou letos obnovili ve východopolském městě Pruchnik. Zvyk je podle něj otevřeně antisemitský, informovala agentura AFP. Kritiku si obyvatelé města mezi Řešovem a Přemyšlí vysloužili také od polské katolické církve.
Velkopáteční tradice zvaná soud nad Jidášem spočívá v bití a následném spálení figuríny biblické postavy, která zradila Ježíše Krista. Podle WJC ale obyvatelé Pruchniku vyrobili maškaru tak, „aby připomínala stereotypní zobrazení žida“.
Viceprezident organizace Robert Singer vyjádřil „znechucení a pobouření z nové ukázky otevřeného antisemitismu“. „Židé jsou hluboce znepokojeni nad obnovením ohavného středověkého antisemitismu, který vedl k násilí a nepředstavitelnému utrpení,“ dodal Singer.
Anger at public beating and burning of 'Judas' effigy dressed as Orthodox Jew in Polandhttps://t.co/gMdwJNAv0S pic.twitter.com/VZ4ycDHk3Z
— The Jewish Chronicle (@JewishChron) 22. dubna 2019
Fotografie a videa, která se objevila v polských médiích, ukazují dospělé i děti z Pruchniku, jak bijí holemi postavu znázorňující Jidáše Iškariotského. Figurína má mimo jiné černý klobouk, pejzy a velký nos, a nese tak znaky stereotypního zobrazování ortodoxních židů. Figuríně lidé z Pruchniku po bití oddělili hlavu, zapálili ji a vhodili do řeky.
Velkopáteční zvyk soudu nad Jidášem se v Polsku zrodil v 18. století a udržoval se až do druhé světové války. Až na několik málo vesnic je ale dnes již tradice mrtvá. Podle serveru oko.press se už dlouho nedodržovala ani v Pruchniku a obnovena byla až letos.
Tradici kritizovala i katolická církev. „Katolická církev nikdy nebude tolerovat známky pohrdání členy jakéhokoli národa včetně národa židovského,“ uvedl biskup Rafal Markowski, který je předsedou výboru polské katolické církve pro dialog s judaismem.
Světový židovský kongres vyjádřil znepokojení nad zvykem v době napjatých vztahů mezi Izraelem a Polskem, kde v poslední době nabývá antisemitismus opět na síle.
Naposledy se spor mezi oběma zeměmi rozhořel po komentáři izraelského premiéra Benjamina Netanjahua, který obvinil Poláky ze spoluviny na masovém vyvražďování Židů za druhé světové války. Olej do ohně následně přilil úřadující ministr zahraničí Jisrael Kac svým prohlášením, že Poláci „nasáli svůj antisemitismus s mateřským mlékem“. Varšava následně zrušila účast na summitu visegrádských zemí s Izraelem. Krizi v izraelsko-polských vztazích přineslo i loňského schvalování polského zákona o holokaustu.