Subaru BRZ Spec.S: Ideální sportovní vůz za babku

Subaru BRZ Spec.S

Subaru BRZ Spec.S: Ideální sportovní vůz za babkuautotest 12
Auto
Sdílet:

Subaru BRZ je geniální sportovní náčiní pro někoho, kdo nechce za svou hračku utrácet hříšné peníze. Heslo „hodně muziky za málo peněz“ nikdy nebylo výstižnější.

Také Subaru – podobně jako Toyota s edicí Black Touch – představilo v Evropě limitovanou edici, zvanou Spec.S. Ta se zaměřuje nejen na funkční úpravy – znát jsou zejména tlumiče Sachs, zvenku si hned všimnete laku karoserie Cool Gray Khaki a širších tmavých 17palcových kol.

Uvnitř poznáte Subaru BRZ Spec.S zejména podle hnědého koženého čalounění bočnic sportovních sedadel, stejná světle hnědá barva je použita i na čalounění dveří. Klasické červené stehy na obšití volantu a hlavici řadicí páky jsou pak vyvedeny v hnědé barvě.

Pohon zajišťuje tradiční chlouba Subaru, dvoulitrový plochý motor s přímým vstřikováním paliva, dosahující výkonu 200 koní, dostupných při 7000/min. Při hmotnosti vozu (udává se pohotovostní hmotnost 1310 kg, v níž je započítáno i 75 kg váhy řidiče) to znamená schopnost překonat stokilometrovou hranici za 7,6 s a maximální rychlost 226 km/h.

Ačkoli si někteří stále myslí, že dvojice Subaru BRZ / Toyota GT86 nedisponují vzhledem ke svému určení dostatkem výkonu, ti vědoucí jsou přesvědčeni, že tomu tak není. Dvoulitrový boxer je prostě nutné trochu ždímat, takovým tím příjemně mechanickým a analogovým způsobem, protože špička výkonu je hodně vysoko. Otáčky se budují pozvolna, neznalému chvíli trvá, než dokáže s rychlostí a dynamikou správně pracovat. Jakmile ale vybudujete koně, dostaví se nirvána. Na tomto voze je hodný ocenění fakt, že hodně učí. I laik u něj okamžitě pochopí, že mezi auty jsou propastné rozdíly z hlediska řízení, přenosu hmoty, vyváženosti, pocitu z rychlosti. Když dostanete BRZ trochu pod kůži, začnete se soustřeďovat na to, abyste byli plynulejší, neztráceli tempo, zbytečně nebrzdili a naopak využívali co možná největší část jeho potenciálu. K tomu vám pomůže zejména ideální pozice za volantem, která už ani nemůže být lepší – vše důležité máte po ruce, včetně přesné kulisy řazení či využitelné ruční brzdy.

Největším překvapením aktuální edice je velmi citlivé naladění podvozku ve vztahu k brzdám a motoru. Všichni víme, že jízda po českých okreskách nebývá zrovna komfortní zážitek, ovšem BRZ dokazuje, že správné naladění dělá divy. I při jízdě po hodně rozbitých cestách podvozek žehlí nerovnosti svým typickým způsobem a přitom je neustále cítit zpětná vazba od kol, které se mermomocí drží asfaltu. A jde jim to báječně. Nemusím dodávat, že BRZ nabízí i ostřejší režim Track, dovolující lehké sklouznutí zádi, a pokud si troufnete, dovoluje elektroniku ze hry zcela odstavit. Víme, že většina mladých, dravých řidičů raději sáhne po ostrém hatchbacku s pohonem předních kol, ovšem správný řidičský zážitek může v této kategorii nabídnout pouze vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol. BRZ sice nemá turbodmychadlo, jenže zase je o to jednodušší, použitelnější a nenáročnější na provoz. A jelikož má takový řidičský potenciál, ve finále racionálně uvažujícímu člověku vyjde jako ideální volba pro radostné víkendové výlety či občasné řádění na okruhu (z tohoto důvodu se do využitelného kufru vejdou čtyři obutá 17palcová kola), z něhož se následně dá pokračovat například k Lotusu.

Základní výbava Sport se prodává za 800 000 Kč (na verzi s automatem za 840 000 Kč rovnou zapomeňte, vůbec by se neměla vyrábět), limitovaná Spec.S pak stojí velmi přitažlivých 860 000 Kč. Na rozdíl od dražší Toyoty se ovšem musí spokojit s běžnými brzdami, Bremba v edici chybí. Vzhledem k tomu, co všechno vůz nabízí, je to férová cena, o které napovídá i fakt, že za letošní rok jich Subaru v Česku prodalo téměř 40 kusů. Doufejme, že to není konečné číslo a „normálních“ sportovních aut budeme potkávat stále víc.

Plusy:
Tlumiče, řízení, jízdní vlastnosti, cena edice.


Minusy:
Slabší účinnost světel.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články