V Německu poprvé vyjel vlak na vodík. Zanechává za sebou jen vodu a páru
Jedinečný stroj
Cestující v Německu mají nově šanci projet se vlakem na vodíkový pohon, prvním svého druhu na světě. Stroj francouzské výroby vykonal v pondělí svou vůbec první mezi Cuxhavenem v Dolním Sasku a sto kilometrů vzdáleným Buxtehude. Země postupně nahrazuje své původní vlaky s dieselovými motory lokomotivami na modernější pohon, který místo výfukových plynů produkuje pouze vodu, informuje server Deutsche Welle.
Do roku 2021 by v Německu mělo jezdit čtrnáct dalších takových vlaků. Všechny vyrobila francouzská společnost Alstom. „První vodíkový vlak na světě vstupuje do komerčního provozu a je připraven na masovou produkci,“ nechal se slyšet šéf Alstomu Henri Poupart-Lafarge na slavnostním ceremoniálu na stanici.
Stroj v sobě má zabudovanou nádrž s vodíkem a elektřinu vyrábí kombinací tohoto prvku s kyslíkem. Přebytečná energie je potom uskladňovaná v lithium-iontových akumulátorech. Motory dokážou ujet asi tisíc kilometrů bez nutnosti znovu čerpat energii a stroj dokáže dosáhnout rychlosti až 140 kilometrů v hodině, podobně jako soupravy jedoucí na naftu.
Na rozdíl od nich však při spotřebovávání energie vlak vypouští pouze páru a tekutou vodu. Výrobce uvádí, že nový typ je rovněž tišší a méně nákladný na provoz. „Jistě, nákup vodíkového vlaku je o něco dražší než toho s dieselovými motory, ale je levnější ho provozovat,“ vyjádřil se Stefan Schrank, projektový manažer v Alstomu pro agenturu AFP.
Dolní Sasko na na projekt přispěje celkem 81,3 miliony eur (přes 2 miliardy korun), chce držet krok s dlouhodobým plánem Německa do roku 2050 zásadně snížit znečištění a naopak navýšit užívání obnovitelných energií. Podle Alstomu se už se zájmem o moderní vlaky přišla řada dalších zemí včetně Velké Británie, Nizozemska či Dánska. Francouzská vláda už plánuje uvést první vodíkové soupravy na tratě v roce 2022.