Téměř 100 000 lidí v Praze nadměrně zatěžuje hluk z dopravy
hluk v Praze
Skoro 100 tisíc lidí v hlavním městě žije v oblastech zatěžovaných hlukem z tramvajové a silniční dopravy nad 60 decibelů, což je limit pro hlavní tahy, který zhruba odpovídá hlasitosti běžného hovoru. Vyplývá to z návrhu akčního plánu snižování hluku, který na svém webu publikoval pražský magistrát. Nejvíce jsou zatíženy Vinohrady, Žižkov a Nové Město. Magistrát má podle návrhu v plánu desítky opatření, která mají hluk zmírnit, z nichž nejvýznamnější je dostavba Pražského okruhu a zakrytí Spořilovské ulice.
V oblasti Vinohrad podle dokumentu trpí hlukem téměř 12 000 lidí, na Žižkově zhruba 10 500, na Novém Městě přes 8000, v Holešovicích zhruba 7400, v Nuslích asi 6700 a na Smíchově necelých 6500. Čísla vycházejí ze strategického hlukového mapování, které provedlo ministerstvo zdravotnictví.
„Je nesmírně důležité, že před těmito často nežádoucími sekundárními aspekty přepravy po městě nezavíráme oči a akčním plánem budeme situaci na problematických místech řešit,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). K návrhu plánu mohou lidí do 19. srpna podávat svoje připomínky.
Přílohou dokumentu je mimo jiné i plán protihlukových opatření, které město již uskutečnilo nebo je v dalších letech plánuje. Zdaleka nejdražší na seznamu plánovaných investic je dobudování vnějšího okruhu mezi Běchovicemi a D1 za zhruba 15 miliard korun, kde je investorem stát. Z městem financovaných akcí je potom nejnákladnější zakrytí Spořilovské ulice, která momentálně nedokončený okruh nahrazuje. To má podle dokumentu vyjít na necelé čtyři miliardy. Kromě toho seznam obsahuje řadu projektů protihlukových stěn, výměn povrchu silnic nebo rekonstrukcí tramvajových tratí.
V minulosti Praha snižovala kvůli hluku rychlost například na magistrále nebo na Spořilovské. Vyměněny byly povrchy vozovek a podél obou komunikací vznikly v uplynulých letech protihlukové stěny. V ulici V Holešovičkách zase město zaplatilo výměnu oken domů a rovněž vyměnilo povrch vozovky, dlouhodobě se diskutuje o možnosti jejího zahloubení.