Německo může přijít o 400 tisíc pracovních míst. Kvůle elektromobilům
Automobily v Německu
Přechod od automobilů se spalovacím motorem k elektromobilům by mohl Německo do roku 2030 připravit až o 410.000 pracovních míst. Napsal to dnes ekonomický list Handelsblatt, který se odvolává na zprávu Národní platformy pro budoucnost mobility (NPM). Ta působí jako poradní orgán vlády. Podle německého sdružení automobilového průmyslu VDA ale tato prognóza vychází z nerealisticky extrémních předpokladů.
V samotné výrobě motorů a převodovek je podle zprávy NPM ohroženo kolem 88 000 pracovních míst. Za obavami z negativních dopadů přechodu k elektromobilům na zaměstnanost stojí skutečnost, že výroba a údržba je u těchto aut méně náročná na práci než u tradičních automobilů. Handelsblatt například upozorňuje, že spalovací motor se skládá přinejmenším z 1200 součástek, zatímco elektromotor tvoří jen asi 200 součástek.
„Předpoklad, že by v příštích letech mohlo zaniknout až 410 000 pracovních míst, vychází z nerealistického extrémního scénáře,“ uvedl šéf VDA Kurt-Christian Scheel. Tento scénář podle něj mylně předpokládá, že v Německu se elektromobily a baterie budou do roku 2030 vyrábět pouze v omezeném množství a že se budou převážně dovážet ze zahraničí.
Scheel očekává, že němečtí výrobci do roku 2023 svůj sortiment elektromobilů ztrojnásobí na více než 150 modelů. Velkou část těchto elektromobilů by měli přitom vyrábět v Německu.
Spolková vláda se v rámci svého programu na ochranu klimatu zavázala, že do roku 2030 dostane na německé silnice sedm až deset milionů elektromobilů.
Německý automobilový průmysl v roce 2018 zaměstnával zhruba 834 000 lidí, což bylo nejvíce od roku 1991, upozorňuje agentura Reuters. Představuje důležitý motor růstu německé ekonomiky a je na něm závislá i řada českých podniků.