Lidé letos utratí na internetu rekordních více než 100 miliard korun
TRENDY V NAKUPOVÁNÍ
Odborníci očekávají, že lidé letos nákupem přes internet utratí více než 100 miliard korun. On-line prodej zboží totiž letos rostl nejrychleji ze všech segmentů. A to e-shopy mají teprve nejpřívětivější období v roce před sebou, tedy předvánoční prodej. Nejčastěji se přes internet stále prodává elektronika, lidé si ale už zvykli kupovat i zboží každodenní spotřeby.
„Prodej přes internet patří dlouhodobě k nejrychleji rostoucím segmentům maloobchodního prodeje,“ uvedla pro server Echo24 Marie Boušková z Českého statistického úřadu (ČSÚ). Podle nejnovějších dat ČSÚ se totiž prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkových služeb zvýšil meziročně o 15,3 procenta, čímž se stal v maloobchodě jasnou jedničkou.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) hraje z hlediska obratu stále prim prodej elektroniky. Lidé ale nakupují vše – knihy, kosmetické výrobky a čím dál více také zboží denní potřeby. „V poslední době se spotřebitelé stále více uchylují i k nákupu rychloobrátkového zboží denní potřeby a předpokládáme, že tento trend bude nadále pokračovat,“ vysvětlil pro deník Echo24 výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
S příchodem společností jako je Rohlik.cz, Košík.cz nebo třeba dodávka domů obchodu Tesco se lidé naučili kupovat přes internet také potraviny, což potvrzuje i Boušková. „V posledních letech se prodej potravin prostřednictvím internetu rozšířil,“ uvedla.
Boom ale zažívá i prodej oblečení. „Důkazem toho, že lidé více nakupují módu přes internet, je meziroční nárůst našich tržeb, které za minulý rok dosáhly 706 miliónů korun bez DPH. V roce 2015 činily 450 miliónů korun bez DPH. Loňský nárůst o 56 procent proto vnímáme jako velmi uspokojivý a podobné tempo bychom rádi udrželi i letos,“ uvedl pro serveru Andrea Burgerová ze společnosti Zoot, který patří v poslední době k jednomu z nejoblíbenějších e-shopů s módou.
Internetové prodejce čekají hody
Dá se přitom očekávat, že e-shopům se bude dařit čím dál více, a to v krátkodobém i dlouhodobém výhledu. „Nárůst můžeme potvrdit, podle našich údajů vzrostl meziročně počet objednávek v e-shopech o více než 13 procent. Přitom největší nápor na e-shopy přijde teprve před Vánoci,“ uvedl pro server Echo24 Miroslav Uďan, ředitel společnosti Shoptet. Ta zajišťuje internetovou platformu pro tisíce českých e-shopů.
Vetyška očekává, že prodej přes internet letos trhne rekord. „Podíl internetového maloobchodu na celkovém maloobchodu v ČR již jistě přesáhne v roce 2017 rekordní hranici 10 procent,“ řekl. Zároveň očekává, že prodej zboží v e-shopech letos přesáhne hranici 112 miliard korun. Zrychlí-li se tempo růstu právě v předvánočním období, mohl by online prodej zboží vyšplhat až na 115 miliard korun.„Údaj ČSÚ potvrzuje naše odhady, kde očekáváme celoroční růst mezi 15 až 18 procent,“ dodal.
Podle statistických dat by se internetovým prodejcům mělo dařit i v budoucích letech. Tento segment roste dlouhodobě rychlým tempem. „Meziroční pokles zaznamenaly internetové obchody naposledy v roce 2009, v posledních letech rostou většinou dvouciferným tempem, počítáno ze stálých cen,“ uvedla Boušková.
Podle Uďana se navíc lidé neomezují jen na nakupování přes stolní počítače. Čím dál více se začínají využívat mobilní zařízení a počet objednávek odeslaných z telefonů či tabletů podle něj rok od roku významně stoupá.