Ruská chlouba? Na letadlovém křižníku Kuzněcov ani nesplachují záchody
KUZNĚCOV MÍŘÍ DO SÝRIE
Pro Rusy je chloubou jejich námořnictva, pro Američany spíše historickým vrakem. Tak by se dal ve stručnosti popsat ruský letadlový křižník Admiral Kuzněcov, který v těchto dnech míří k syrským břehům. Jedinou ruskou loď, z níž mohou startovat letadla, trápí například nespolehlivé motory nebo nefunkční toalety pro posádku. A jak podotýkají britská média, Kuzněcov zpravidla nevyráží na širé moře bez doprovodného remorkéru – každou chvíli se totiž může rozbít.
Kuzněcovův význam bledne především ve srovnání s letadlovými loděmi Spojených států. Zatímco některé americké lodě mají nukleární pohon, který jim umožňuje prakticky neomezený provoz, Kuzněcov spoléhá na konvenční dieselelektrický pohon.
Právě dieselové motory jsou přitom podle britských deníků The Daily Mail a The Daily Telegraph jednou z hlavních slabin Kuzněcova. Motory, jež za lodí zanechávají nepřehlédnutelnou dýmovou stopu, jsou totiž v tak žalostném stavu, že se mohou každou chvíli rozbít. „Chloubu“ ruského námořnictva tak na každé delší plavbě musí doprovázet výkonný remorkér, který by ho mohl v případě poruchy dotáhnout do místa určení.
Až polovina toalet v zimě nefunguje
Letadlový křižník, na němž se začalo pracovat už za studené války, má ale i další slabiny. Britské deníky upozorňují například na špatný potrubní systém, ve kterém v zimě zamrzá voda. Aby se Rusové vyhnuli riziku, že jim popraskají rozvodové trubky, během zimy vypínají vodu ve většině kajut. Mimo provoz zůstává i téměř polovina všech záchodů, což pochopitelně vyvolává nelibost mezi posádkou.
Posádka je ostatně další problém. Vzhledem k tomu, že loď jen zřídkakdy opouští svůj domovský přístav poblíž Murmansku, na lodi podle Daily Mailu dochází ze strany námořníků k „porušování disciplíny“.
Kromě nefunkčních toalet se ale Kuzněcov může „chlubit“ i dalšími kuriozitami. Mezi nimi vyniká zejména „skokanský můstek“ na přídi lodi, který pomáhá startujícím letounům vzlétnout. Naproti tomu na amerických lodích převažují pouze vystřelovací katapulty.
Letouny startují s nedostatkem paliva
S tím nakonec souvisí další slabina ruského kolosu. Kvůli chybějícím katapultům z paluby Kuzněcova nemohou letouny Suchoj Su-33 startovat se svou maximální vzletovou hmotností – aby se stihly „odlepit“ z ranveje, musí mít buď méně paliva nebo méně bomb než jsou schopny nést za normálních okolností.
Zvláštní je ostatně i značení Kuzněcova. Zatímco pro americká plavidla tohoto typu se používá označení „letadlová loď“, Kuzněcov je v ruském značení pouze „těžký letadlový křižník“.
Jediný ruský letadlový křižník, který teď nese jméno po Nikolaji Gerasimovičovi Kuzněcovovi (sovětský lidový komisař námořnictva – tedy něco jako ministr – v letech 1939–1948 a 1951–1953), v minulosti několikrát změnil svůj název. Nejprve se jmenoval Riga, v listopadu 1982 dostal jméno Leonid Brežněv, v srpnu 1987 Tbilisi a konečně v říjnu 2000 Admirál loďstva Sovětského svazu Kuzněcov, což je jeho současný název v plném znění.
Zvrátí ‚relikt studené války‘ bitvu o Aleppo?
Kuzněcov představuje ústřední bod ruské flotily, která v těchto dnech obeplouvá Evropu na své cestě do východního Středomoří. Letouny z paluby Kuzněcova mají podle ruských záměrů podpořit syrské vládní síly v boji o obléhané Aleppo, které drží skupiny syrské opozice.
Ruská flotila v posledních dnech během cesty do Sýrie obeplula Britské ostrovy, čímž ve Spojeném království vyvolala nemalý poprask.
Expert na tématiku námořnictva Peter Roberts totiž upozorňuje, že i přes značnou zastaralost nelze Kuzněcova úplně ignorovat. „Je to velká, rychlá a působivá loď se schopnými letadly a jede do války v Sýrii,“ řekl britskému deníku The Telegraph. Stejně tak připomněl, že ani britské letadlové lodě nepředstavují světovou špičku – například letadlová loď HMS Illustrious (R06) má na přídi podobný „skokanský můstek“ jako Kuzněcov.