Zprovoznit online pokladnu bude oříšek. ‚Ať si to Babiš vyzkouší‘
DEBATA O ODLOŽENÍ ZAČÁTKU EET
Před pár dny ministr financí Andrej Babiš (ANO) opět otevřel debatu, zda není závádění elektronické evidence tržeb (EET) uspěchané a nemělo by se odložit. Jeho spuštění se bojí podnikatelé i odborníci. Podle nezávislého IT odborníka Michala Altaire Valáška není stát schopen zajistit ani provoz řádově jednodušších systémů, jako je například registr vozidel, a reálně tak podle něj hrozí kolaps online pokladen. Spoluzakladatel portálu Atlas Michal Bláha se katastrofického scénáře neobává. Systém je ale podle něj zbytečně složitý, nákladný a řadu problémů s ním budou mít vývojáři online pokladen i samotní podnikatelé.
„V Británii je to tak, že si každý šéf resortu ze zákona musí nově zaváděným systémem projít od začátku do konce, aby se pak nemohl vymlouvat, že se některé chyby neodhalily. Tohle by měl udělat Babiš, aby viděl, že EET nebude tak jednoduchá, jak říká,“ uvedl pro server ECHO24 Bláha, který se problematikou online pokladen v poslední době věnuje na svém blogu a dokonce se kvůli kritice EET s ministrem financí a jeho náměstky sešel. Systém EET je podle něj uživatelsky nepříjemný a zbytečně složitý.
„Rozhraní, které bude zajišťovat komunikaci mezi pokladnou a ministerstvem financí, je navrženo zbytečně složitě. Je to sice bezpečné, ale takové technologie se používaly v 90. letech,“ říká Bláha. Podle něj mohl vzniknout stejně bezpečný systém, který by byl navíc levnější a nebyl by tak náročný na výkon počítače. „Ten navržený systém běžné pokladny nezvládnou. Právě proto si budou muset lidé pořizovat tablety nebo chytré telefony,“ říká Bláha. Podle ministerstva financí jsou ale vybrané technologie v současné době běžně používané a za nepřátelské či zastaralé je ministerstvo rozhodně nepovažuje. „Ministerstvo financí nepopírá, že některá starší zařízení nemusí být schopna zajistit komunikaci se systémem finanční správy; takových však bude menšina,“ uvedla serveru tisková mluvčí ministerstva financí Gabriela Štěpanyová.
S tím, že celý systém bude zbytečně náročný, a to především pro cílového uživatele, tedy podnikatele, souhlasí i nezávislý IT odborník Michal Altair Valášek. „Problém je, že drtivá většina informačních systémů státu je navržena i po stránce uživatelského rozhraní tak špatně, že je uživatelsky přímo hostilní,“ uvedl serveru ECHO24 Valášek, podle kterého navíc hrozí reálně kolaps celého systému. „Hrozí všechna představitelná rizika. Počínaje chybnými daty a konče kompletním kolapsem systému,“ myslí si Valášek a jako příklad nefunkčnosti uvádí registr vozidel nebo systém pro vydávání osobních dokladů.
S tím ale ministerstvo financí nesouhlasí. „Když pomineme pomýlenost této argumentace ‚jednou špatně – všechno špatně‘, musíme uvést, že systém pro příjem datových zpráv z EET projde před spuštěním řádnými zátěžovými i penetračními testy. Systém je dimenzován na příjem tisíců datových zpráv za každou sekundu,“ reagovala na kritiku Štěpanyová, podle které je také nesmyslná je argumentace, že takový provoz není reálný. Obdobný provoz podle ní zvládají např. vyhledávací portály, které vykonávají mnohem složitější aktivity než zaslání potvrzovacího kódu.
Hra o čas
EET se přitom netýká pouze firem či podnikatelů na jedné straně a ministerstva financí na druhé. Mezi tím se nacházejí IT vývojáři, kteří budou lidem zajišťovat právě takzvané online pokladny. Tedy software, který si podnikatelé nahrají do tabletu, počítače či mobilu. „Zátěž je to samozřejmě i pro firmy, které budou dělat software pro pokladny. Sice teď funguje rozhraní, ale to je neúplné a neprojeví se v něm všechny problémy. Na vyladění pak budou mít jen měsíc a to by mohlo přinést problémy,“ myslí si Bláha.
Plně funkční testovací prostředí pro zasílání údajů o evidovaných tržbách, které umožní podnikatelům otestovat funkčnost jejich pokladních zařízení, bude spuštěno v listopadu 2016. Už od prosince by pak EET mělo začít platit pro ubytovací a stravovací služby. „Zatímco komerční společnosti spouštějí nové projekty postupně a jsou tak schopné odhalit různé nedostatky, státní sféra k podobným věcem přistupuje násilně a veřejnost nebere jako partnera,“ myslí si Bláha.
Podle ministerstva financí ale testovací prostředí rozhodně není neúplné, naopak, poskytuje plnou funkcionalitu ostrého prostředí. „Během téměř měsíční provozní doby testovacího prostředí se navíc neobjevily žádné poznatky, které by směřovaly k úpravě technické specifikace rozhraní,“ dodává Štěpanyová.
V ještě horší situaci jsou podle Hospodářské komory podnikatelé a firmy. „Jedna věc je playground, ve kterém si hrají vývojáři, kteří budou poskytovat software, druhá věc jsou podnikatelé. Ti zatím vůbec nevědí, jak to bude vypadat, s jakým systémem budou pracovat,“ uvedl Plachý. Pro cílový článek v celém systému, tedy pro podnikatele a firmy, žádný testovací čas zatím vymezen není.
1. Firmy či podnikatelé musí zjistit, zda mají povinnost evidovat tržby. Tu má každý, kdo přijímá platby v hotovosti, platební kartou či jiným podobným způsobem. Výjimka existuje pro platbu převodem na účet či inkasem.
2. Poté podnikatelé zjistí, od kdy se ho evidence týká. Pro různé činnosti platí různé začátky EET.
3. Podnikatelé a firmy se mohou rozhodnout, že budou evidovat ve zjednodušeném režimu. Ten má vyřešit zvláště problémy s nedostatečným internetovým připojením, které mohou nastat v některých lokalitách ČR.
4. Poté si musí podnikatelé pořídit nezbytné vybavení pro evidenci. To je na jedné straně pokladna, pokladní zařízení, počítač, tablet či mobilní telefon propojený s tiskárnou, na druhé straně software, který je třeba do nařízení nahrát a který bude evidenci provádět.
5. Posledním krokem je zařízení si přístupu na portál e-tržby a certifikát. Podnikatel tedy musí požádat Finanční správu o autentizační údaje, na portálu správce daně se zaevidovat a vygenerovat si certifikát. Ten je pak třeba nahrát do pokladního zařízení.
S tím souhlasí i Bláha, který jako jeden z velmi obtížných kroků pro podnikatele uvádí pořízení certifikátu. Každý podnikatel musí totiž požádat Finanční správu o autentizační údaje, které mu umožní přihlášení na portál správce daně. Na něm si podnikatel po přihlášení zaeviduje svoji provozovnu a vygeneruje certifikát, který poté nainstaluje do svého pokladního zařízení.
„Už jen dostat se na daňový portál může být problém, protože například nefunguje na tabletech. Takže budete muset použít počítač a ten certifikát pak nějak do toho tabletu dostat, což například u iPadů je často problém. Představa, že si stáhnete do tabletu nějaký software a tím končíte, je mylná. Myslím si, že tohle bude muset často řešit technik,“ říká Bláha.
Podle Hospodářské komory by navíc měly mít firmy čas si rozmyslet, jakou online pokladnu si chtějí pořídit. „Podnikatelé by měli mít možnost a čas projít konkurenční nabídky, vyzkoušet si různé softwary, rozhodnout se. Nebojím se, že to podnikatelé technicky nesvedou. Vnímám to spíš tak, že stát jim nadiktoval několik kroků, které musí udělat, ale nemají na to čas,“ dodal Plachý.
Podle resortu jsou ale podnikatelé informováni dostatečně. Podnikatelé v první fázi by s výběrem pokladního řešení neměli váhat,nicméně jinak je prostoru k výběru optimálního řešení dostatek. „Ministerstvo financí a Finanční správa již více než rok objíždí kraje s informacemi o evidenci tržeb, účastní se i akcí pořádaných podnikatelskými svazy a zajišťuje informační kampaň v médiích,“ říká Štěpanyová a odkazuje také na web e-trzby, kde jsou všechny potřebné informace uvedeny.
Ministr financí Andrej Babiš připustil, že jeho resort zvažuje odsunutí začátku EET, přestože jej dříve odmítal. Babiš to řekl v pořadu Kauza dne Rádia Impuls, o termínu spuštění chce rozhodnout do konce srpna. Po posunutí volá Hospodářská komora i podnikatelé, kteří mají pocit, že zavádění EET je příliš narychlo. „Každé odložení podle nás systém nenabourává a naopak přispěje k hladšímu náběhu EET do praxe,“ uvedl pro server ECHO24 Martin Plachý z IT sekce Hospodářské komory, která už dříve ministra financí k odložení vyzvala.
Ministerstvo financí ale zatím žádnou změnu v začátku EET neplánuje. „V současné době ministerstvo financí analyzuje odůvodněnost podnětů podnikatelské veřejnosti a podnikatelských svazů k výjimkám či časovému posunu EET. O odůvodněných požadavcích je možno následně jednat, nicméně přípravy technického řešení EET probíhají podle plánu,“ uvedla pro server ECHO24 tisková mluvčí resortu Gabriela Štěpanyová. Přestože Babiš o odsunutí začátku mluví, fakticky by jej mohla provést jen vláda. „Výjimky či posun EET by byly možné formou nařízení vlády, rozhodovala by o něm tedy vláda na svém zasedání,“ dodala Štěpanyová.