Cestující se dočkali, Praha začne prodávat levnější tramvajenku
Zlevněné roční kupony na MHD začne pražský dopravní podnik prodávat ve středu. Roční jízdné se sníží o 1100 korun, ze 4750 na 3650 korun, kupon bude platit od července. Podnik to oznámil v pondělí na svém webu. Zatím si budou moci lidé koupit jen elektronickou formu kuponu, v papírové podobě bude k dostání až v červenci.
Roční kupon si lidé budou moci za novou cenu pořídit od 17. června v elektronické podobě na kartu opencard, a to v tradičních předprodejních místech a v e-shopu dopravního podniku. Nové jízdné bude platit od 1. července. Jako papírový kupon bude nové jízdné dostupné až od začátku července.
Všechny druhy předplatných kuponů si cestující obvykle mohou koupit 60 dnů předem. Roční kupony na MHD většina lidí nakupuje na přelomu roku, takže kvůli slevě slíbené novou koalicí ve vedení města nákup odložilo několik tisíc lidí. Ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš už dřív ČTK řekl, že pro výdejní přepážky to komplikace znamenat nebude. Kapacitu ani otevírací dobu kvůli tomu podnik měnit nebude.
Na základě předvolebního slibu nové koalice ve vedení města ale přinese začátek letních prázdnin nejen levnější roční jízdné. Kdokoliv bude cestovat po Praze veřejnou dopravou s dítětem ve věku do tří let a bude držitelem speciálního průkazu „Dítě do 3 let“, bude mít od 1. července jízdu zdarma. Novinku bude ale moci využít vždy pouze jeden doprovázející.
Zadarmo budou nově v MHD jezdit také psi, za které nyní cestující platí 16 korun. Každý cestující s platnou jízdenkou Pražské integrované dopravy pro území Prahy, tedy pásma P, 0 a B, nebo cestující s nárokem na bezplatnou přepravu nebude muset za psa ve veřejné dopravě platit. Novinky týkající se psů i doprovodu dětí se ale nebudou vztahovat na cestování po železnici ani na speciální letištní linku AE.
Dopravní podnik počítá kvůli změnám v jízdném s roční ztrátou zhruba 400 milionů korun. Roční příjem z jízdného činí kolem čtyř miliard korun.
Od září 2014 do letošního ledna se ročních kuponů meziročně prodalo o 15.000 méně. Naopak se zvýšil zájem o kratší časové kupony, od září do letošního ledna téměř o třetinu. Lidem, kteří už mají roční jízdenku koupenou, město žádné kompenzace poskytovat nebude.
Praha chce na nižší cenu přilákat do MHD více cestujících. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) už dřív řekl, že chce do poloviny roku přijít s návrhy, jak řešit situaci v MHD, která je nyní často přeplněná. Třeba metro C se v ranní špičce blíží hranici své kapacity.