Mitsubishi podvádělo s testy na spotřebu paliv 25 let
PODVODY PŘI TESTECH
Japonská automobilka Mitsubishi Motors manipulovala s testy spotřeby pohonných hmot po 25 let. Přiznala to dnes firma. Dodala, že zatím přesně neví, kolika modelů se tento skandál týká. K vyšetření celé záležitosti se rozhodla vytvořit zvláštní komisi.
Automobilka již minulý týden přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. Dnes uvedla, že nepřípustné metody testování používala již od roku 1991.
Prezident podniku Tecuró Aikawa prohlásil, že neví, proč se zaměstnanci rozhodli s testy manipulovat. Zvláštní komise složená z externích odborníků by měla o výsledcích svého vyšetřování informovat během tří měsíců.
Manipulace se podle prvního prohlášení automobilky měly týkat čtyř modelů, tedy zhruba 625.000 vozů prodávaných v Japonsku. Později firma připustila, že skandál zřejmě zahrnuje také další modely.
Původní zpráva hovořila o manipulacích u automobilů Mitsubishi eK Wagon a eK Space a vozů Dayz a Dayz Roox, které Mitsubishi vyrábí pro automobilku Nissan Motor. Výroba a prodej těchto čtyř modelů již byly pozastaveny, napsala agentura DPA.
Japonský ministr dopravy Keiiči Išii dnes manipulace s testy spotřeby označil za „extrémně závažný“ problém. Ministerstvo dopravy vytvořilo zvláštní skupinu, která má za úkol prověřit údaje o spotřebě poskytované ostatními automobilkami.
Ministr již minulý týden varoval, že skandál Mitsubishi by mohl vést ke ztrátě důvěry v japonský automobilový průmysl. Automobilka by podle něj měla zvážit možnost zpětného odkupu problémových vozů.
O skandál se již minulý týden začaly zajímat také úřady ve Spojených státech. Rostou obavy, že Mitsubishi bude kvůli skandálu čelit vysokým nákladům na odškodnění a pokuty.
Cena akcií společnosti Mitsubishi se dnes na tokijské burze snížila o dalších deset procent. Od vypuknutí skandálu tak tržní hodnota automobilky klesla již o polovinu, tedy o zhruba 3,9 miliardy dolarů (93 miliard Kč), napsala agentura Reuters.
Skandál Mitsubishi přišel v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli emisní aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.