Stačilo pár pohřbů a škola si vydělala na tablety
Rozpory ministerského plánu
Před několika měsíci dorazila do základní školy v obci Krouna na Chrudimsku policie. Tamním žákům totiž někdo začal posílat na jejich emailové adresy oplzlé obrázky. „Orosil jsem se, protože naši žáci používají školní tablety a využívají školní wifi. Odpovědnost za to, co se stalo, by tedy mohla padnout na školu,“ vypráví Josef Kyncl, ředitel základky, která je jednou z menšiny českých škol využívající tablety ve výuce. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) chce brzy prosadit tablety do všech českých škol.
Kriminalisté nakonec zjistili, že žákyně 4. třídy surfovala na stránce pro teenagery a někdo, kdo se vydával za její vrstevnici, získal při mailování s ní adresy dalších spolužáků. Naštěstí pro školu se ale ukázalo, že dívka se na zmíněné stránky připojila z domácího počítače, a ne ze školního, a přes wifi doma a ne tu, co mají ve škole. „Policisté mi řekli, že v opačném případě by mě mohli stíhat, protože v zákoně se píše, že škola je povinna přijmout opatření, které žáky ochrání před mravním ohrožením a patologickými jevy,“ podotýká Kyncl.
Ředitel však přes tuto zkušenost plánuje pořízení dalších tabletů pro své žáky. Pro kontrolu toho, kam se žáci připojují přes školní wifi, nechal sehnat speciální webový filtr. „Vím, že proti nadměrnému používání technologií se ozývá kritika, ale jde o to, aby nebyla ve škole pánem, nýbrž sluhou. Učitelé u nás tablety používají jen část hodiny,“ ujišťuje ředitel.
„Jde pouze o pracovní nástroj, jako je třeba lopata. S tou taky můžete zabít chlapa, nebo s ní vykopat jámu pro bazén,“ přidává se další podle svých slov „kritický zastánce“ tabletů Milan Hausner, ředitel základní školy v Lupáčově ulici v Praze na Žižkově, kde mají učitelé do výuky k dispozici dvacet těchto pomůcek.
Proti zavádění zmíněných výdobytků moderních technologií do výuky se ale zvedá i odpor. „Na základní škole to není nezbytně nutné, navíc už takhle většina dětí dnes tráví na počítačích opravdu dost času,“ citoval například ředitele školy v Budišově Milana Procházku Havlíčkobrodský deník. A geolog a esejista Václav Cílek pro Echo24.cz nedávno podrobně popsal projevy „digitální demence“ nastupující generace.
Čtěte zde: Digitální demence: zranitelné děti, chudí i nejistí
Digitální demence 2: člověk sám se svým přístrojem
Z dětí nám vyroste digitální proletariát
Nepomůže ani mercedes
Ministerstvo školství nedávno ohlásilo, že zajistí, aby tablety se dostaly do všech českých škol. Někteří ředitelé ale na dar shůry nečekají a zmíněné zázraky techniky si pořídili vlastním přičiněním. Buď si dokázali vyběhat dotace, nebo si na ně škola sama vydělala.
Do IT budoucnosti ředitelé investovali energii a peníze, přestože už se setkali s případy, které mohou kolegy na jiných školách spíše odradit. „Řada škol nakoupila ty nejlevnější tablety, s nimiž se nedá při výuce moc pracovat. Jinde škola souhlasila s tím, že kvalitní přístroje za čtrnáct tisíc nakoupí rodiče, jenže pak bylo ve škole dusno, protože rodičům se zdálo, že znalosti a známky dětí se nezlepšují, jak očekávali. Když se dítě samo nechce učit, může si koupit třeba mercedes a nepomůže to, “ připomíná ředitel Kyncl z Krouny.
Jeho škola se tedy rozhodla koupit tablety sama. Má je k dispozici čtvrtá a šestá třída, v září další třída ještě přibude. Vybavení digitální učebny přišlo školu na 300 tisíc korun. Bylo potřeba pořídit velmi výkonné wifi a systém digitálního řízení třídy, které umožňuje komunikaci v různých skupinách a kvalitní práci s grafikou.
Ať se z učitelů nestanou ajťáci
Kynclův vzdělávací ústav si na nebývalé vybavení vydělal sám. Střechu školy totiž pronajal dvěma operátorům mobilních telefonů, kteří tam instalovali antény, škola pořádá placené počítačové kurzy a další školení a pronajímá školní jídelnu – k poněkud neobvyklému účelu. „Konají se tu smuteční hostiny po pohřbech. Ty bývají decentní, při nich nikdo nic nerozbije. Při svatebních by to mohl být jinak,“ vysvětluje podnikavý ředitel.
Podobný podnikatelský rozlet většina škol ale nemá. „Kvalitní wifi síť, její zabezpečení a další infrastrukturu potřebnou pro tablety ve školách by měl zajistit provozovatel škol, tedy obecní či městské úřady,“ připomíná ředitel Hausner z pražské školy Lupáčova a dodává: „Učitelé se přece nemohou stát údržbáři a ajťáky.“