Sebereflexe experta: Proč byly americké průzkumy tak mimo

"NEČEKANÝ" TRIUMF DONALDA TRUMPA

Sebereflexe experta: Proč byly americké průzkumy tak mimoANALÝZA
Ilustrační. Foto: FOTO: Shutterstock.
2
Svět
Echo24
Sdílet:

Nemáš šanci, vzdej to. Takový vzkaz vysílaly předvolební průzkumy Donaldu Trumpovi, nově zvolenému americkému prezidentovi. 70letý republikán však toho nedbal, veřejně prohlásil, že u lidí ve skutečnosti vede a poté skutečně vyhrál. Proč byly průzkumy veřejného mínění natolik mimo? Nad odpovědí se v textu pro The Guardian zamyslel Stan Greenberg, který dělal poradce Billu Clintonovi, Johnu Kerrymu, Nelsonu Mandelovi či Tony Blairovi.

„Ameriku nevratně tvaruje nová rostoucí majorita mileniálů, rasových menšin, imigrantů a sekulárních lidí. Tak jak to, že prezidentské volby vyprodukovaly tak zpátečnický výsledek, který překvapil všechny autory volebních průzkumů včetně mě?“ ptá se volební expert a stratég.

„Ostýchaví konzervativci a zastánci brexitu zřejmě převrátili Velkou Británii. Převrátili i ostýchaví Trumpovi voliči Ameriku?“ dodává s tím, že abychom pochopili, co se stalo, je třeba pochopit „poptávku po změně“.

Greenberg uvádí, že na jedné straně elity, akademici, učenci a také prezident Barack Obama pohlíží na Ameriku jako na zemi dynamickou, která je ekonomicky a kulturně na vzestupu. Na druhé straně tu podle něj jsou naštvaní lidé s klesajícími nebo stagnujícími příjmy, na jejichž účet se obohatili bohatí. Více než cokoli jiného běžné Američany štvou zmanipulované zájmy korporací. A Trump tyto voliče oslovil – představoval totiž změnu. Specifickou změnu, jinou, než např. Bernie Sanders, protikandidát Hillary Clintonové v demokratických primárkách.

Greenberg se poté dostává k vysvětlení jinakosti letošních voleb. „Jako průzkumník pro Clintona v roce 1992 a Ala Gorea v roce 2000 jsem pozoroval voliče, jak činí svá rozhodnutí okamžitě po debatách kandidátů. Trump i Clintonová, oba mluvili o změně a Clintonová vyhrávala,“ píše zkušený konzultant.

„Poté byla ale kampaň narušena záplavou hacknutých e-mailů s úmyslem poukázat na Clintonovy přátele, jenž využívali jeho nadaci k obohacení. Poté šéf FBI James Comey oznámil Kongresu, že obnovuje vyšetřování e-mailů Clintonové. To dovolilo Trumpovi uzavřít jeho kampaň mohutnou výzvou k ‚vysušení bažiny‘ a k odmítnutí obchodních machinací Clintona, které decimovaly tolik komunit,“ rozebírá Greenberg.

Jinými slovy – situace nahrála Trumpovi k tomu, aby mohl volat po změně ještě hlasitěji. Clintonová učinila na poslední chvíli pravý opak – ve snaze co nejvíce vyždímat z podpory Obamy, nabádala Američany, aby svou volbou umožnili budovat pokrok na základě jeho prezidentství („to build on the progress of his presidency“). Aby mohla volně navázat na Obamovu práci. A to je podle Greenberga klíčový faktor, který způsobil, že byly předvolební průzkumy tak mylné.

Nebyl však jediný. V průběhu volební kampaně vyšlo najevo Trumpovo nerespektování žen, píše Greenberg, Clintonová tak mohla o jejich přízeň bojovat tím spíše. Udělala ovšem hrubou chybu. Místo toho, aby ženy oslovovala a apelovala na ně, tak většinou útočila na Trumpa a dál už neakcentovala změnu. „Možná nenápadně, ale zato dramaticky se názor těchto žen změnil, přešly k Trumpovi,“ píše Greenberg.

Čtěte také: Podváděl šéf Trumpovy kampaně ve volbách? Hlasoval na Floridě, kde nežije

K volbám navíc dorazilo na základě last-minute rozhodnutí méně voličů Clintonové. To přispělo k fatálnímu omylu průzkumů, jejichž výsledky se odvíjely od vyšší celkové předpovídané volební účasti, myslí si expert.

K pomýleným průzkumům přispěli prý i bílí muži bez vysokoškolského vzdělání. Ti podle Greenberga svou preferenci Trumpa sice nijak neskrývali, ovšem svým „bezprecedentním počtem“ na venkovských a menších městech v oblasti tzv. Rezavého pásu přispěly k nereálným výsledkům průzkumů.

„Změny nálad, které proběhly těsně před volbami, dovolily Trumpovi vyhrát ve Wisconsinu, Michiganu a Pensylvánii o jeden procentní bod. Amerika se změnila, ale tato změna je zpátečnickým výsledkem,“ napsal autor závěrem.

Čtěte také: Trump: Průzkumy jsou zmanipulované, chtějí odradit mé voliče

„Madam President“. Newsweek pustil do oběhu číslo o vítězství Clintonové

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články