Jarní setiny

Jarní setiny 19
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Dnes se vrátíme ještě na konec dubna, kdy se stromy sotva stihly zazelenat, ale sezona klasických aut už začala. V Praze a okolí se konal první ročník jedinečné setinové rallye 7 Castles Trial, která přivítala majitele celkem 63 parádních aut. Účastníci se dočkali nadšeného přijetí u laické i odborné veřejnosti.

Centrem dění se stal pražský Strahov – na tamní asfaltové ploše vyrostl nejen stan poskytující závodníkům zázemí, ale také mohutná startovní brána. Už před akcí, která se konala o víkendu 24. až 25. dubna, bylo patrné, že počasí letos přeje jízdě v otevřeném voze – teplota dosahovala asi 20 °C a svítilo slunce. Během pátečního odpoledne se postupně začali sjíždět majitelé aut a přicházeli i novináři a milovníci klasiky, kteří se přišli podívat na pestrou skupinu naleštěných krasavců.

Od alfy přes porsche po jaguary

I když nejstarším vozem na startu byla Škoda 645 ze začátku 30. let, dalších 62 automobilů startovního pole reprezentovalo zejména poválečnou sportovní produkci. Objevily se zde alfy romeo, nejrůznější porsche (včetně vzácného Porsche 356 Speedster z roku 1955), MG, mercedesy, fiaty, jaguary a konečně také dva vozy značky Ferrari (modely 208 a 308 GTS). Pestrou směsici víceméně sportovních aut doplnil i výkvět japonské techniky, modely Datsun Z. Silné zastoupení mělo ve startovní listině několik subjektů – zmiňme hlavně oficiální výpravu z muzea Škoda, která postavila na start pět aut. Posádky tvořili nejen zástupci čínských médií, ale i dva členové představenstva. Top management našeho největšího výrobce automobilů zastupoval Michael Oeljeklaus jedoucí s vozem Škoda Felicia a Frank Welsch s vozem Škoda 1000 MB v úpravě rallye.

Dalším důležitým subjektem byli zástupci investiční skupiny BBI Classic Investments, kteří postavili na start celkem šest automobilů. Jejich výběr představoval ta nejlepší klasická porsche, jaká dnes lze pořídit – kromě modelu 356 Speedster to byla zejména žlutá 911 Carrera RS nebo vzácný model Club Sport z konce 80. let.

V pátek v 18:01 konečně vyrazila první posádka na 80kilometrovou trať. Cílem soutěže nebylo jen správně postupovat dle roadbooku či úspěšně projíždět testy přesnosti, ale také si užít malebná zákoutí středních Čech a poznat sedm zásadních hradů a zámků v srdci naší země. V pátek se soutěžící dozvěděli o Vyšehradu či Pražském hradu, v sobotu na ně ale čekalo mnohem víc. Sobotní část sestávala z 210 kilometrů pečlivě promyšlené trasy, jež kolonu klasických aut zavedla ke Karlštejnu, na nádvoří hradu Křivoklát, do pivovaru v Krušovicích a poté do Lán, Smečna a na Okoř. Rallye přitáhla velkou pozornost veřejnosti – například u krásného zámku ve Smečně čekalo na klasická auta odhadem asi 100 lidí, kteří si ve slunečném odpoledni přišli prohlédnout nablýskané stroje a užít si atmosféru vonící benzinem a olejem.

Dámská posádka a otec a syn

Během odpoledne se automobily postupně vracely na Strahov a přijížděly do cíle. Kromě dvou posádek, které musely odstoupit kvůli technickým poruchám vozu, dojeli všichni a poté už netrpělivě čekali na konečné výsledky. Sobotní vyhlášení se neslo v přátelském duchu. Nejdříve byla vyhlášena přidružená soutěž elegance, kterou zaštiťovalo BBI Classic Investmenst. Do odborné poroty usedla řada osobností evropského automobilismu, jež nakonec vybraly nejkrásnější auta ve dvou kategoriích – mezi oldtimery to byla Škoda 645, třídu youngtimerů přesvědčivě vyhrálo Porsche 911 Carrera RS. Následovalo vyhlášení nejlepší dámské posádky (Kroutilová/Košatová s Fordem Granada) či nejvzdálenějších účastníků.

Nejúspěšnější posádky trialu? V soutěži se nejlépe dařilo posádce Štěpán a Albert Pancovi (otec se synem), která se svou krásnou Alfou Romeo GT nakonec vybojovala celkové vítězství a odnesla si ceny od firem Victorinox a organizačního týmu Classic Rallye. Druhé místo získala zkušená posádka Petr a Tomáš Fialovi (Austin Healey 100/4) a bronz patřil manželům Vítkovým (MG A).
Celá akce proběhla úspěšně a start do sezony setinových rallye je za námi. Vrcholem letošní sezony bude jistě soutěž Carslbad Classic, jež se koná 17. až 18. 7. 2015 v Karlových Varech a okolí. Letos je očekávána rekordní účast kolem 100 automobilů, jistě důvod, proč se na parný červenec těšit.

Verdikt:

První letošní setinová soutěž se povedla. Bylo příjemné pozorovat, že posádky se k sobě a ostatním na silnici chovaly ohleduplně, pomáhaly si, a přitom zůstával patrný soutěžní duch celé akce. Celkový vítěz nasbíral za dva dny pouze 322 trestných bodů, což svědčí o tom, že i v Česku už jsou zkušené týmy, které složité soutěže zvládají se ctí. Těším se na další podobné akce v průběhu letošního roku, a to jak u nás, tak v zahraničí. Ze setinového principu je patrné, že se dá se starým autem příjemně zabavit, a přitom dodržovat pravidla provozu a zbytečně neriskovat.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz