Prodejce letenek Kiwi.com láká investory. Ti za startup nabízí miliardy
Úspěšný startup
Kolem úspěšného brněnského startupu Kiwi.com krouží mezinárodní investoři, kteří chtějí odkoupit podíl ve společnosti. Jedním z nich je i český podnikatel Jaroslav Kokolus, který vlastní sít parfumerií Fann. Koupit by měl 8,5% podíl firmy. Jeden mezinárodní investor prý nabídl až 11 miliard Kč. Informují o tom Hospodářské noviny.
Současní podílníci Kiwi.com dali na svém posledním setkání zelenou tomu, aby 8,5% podílu ve firmě mohl převzít Jaroslav Kokolus a s ním spojený právník Dušan Dvořák, uvedly Hospodářské noviny. Ten však informaci nepotvrdil. „Podíl v Kiwi nekupuji, až se něco stane, tak se to dozvíte, počkejte si,” uvedl Kokolus pro Hospodářské noviny.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Kokolus s Dvořákem zmíněný podíl získají na úkor Jiřího Hlavenky, Josefa Képesiho i šéfa a zakladatele firmy Olivera Dlouhého. Nezměněné mají zůstat části Ondřeje Tomka, firmy Toužimský Airlines a dvou zaměstnaneckých podílů. Překvapivá je i kupní cena, která je podle HN zhruba 85 milionů korun. Podle dvou zdrojů nedávno nabídl zahraniční investor 11 miliard. Hodnota podílu, který získá Kokolus s Dvořákem, tak je více než desetinásobná. Celkové ocenění Kiwi by tak mohlo být na úrovni více než padesátinásobku loňského provozního zisku před odpisy, který činil 190 milionů korun. I to však vlastníci zatím odmítli a rozhodli se vyčkat, píší HN.
Firma přitom expanduje velmi rychle, podle odhadů HN až čtyřnásobně za rok. „Pokud udržíme podobný růst na klíčových trzích v Severní Americe, Evropě a Asii, za letošní rok bychom mohli dosáhnout obratu okolo jedné miliardy eur (27 miliard Kč),“ řekl HN zakladatel společnosti Oliver Dlouhý. Mluví také o tom, že mezi zájemci o Kiwi by mohly být i fondy ze Silicon Valley.
Kiwi.com je založen na chytrém algoritmu, který vyhledává nejlevnější letenky, případně jejich kombinaci. Umí totiž pracovat s nabídkami od lowcostových aerolinek, i když se sebou nemají uzavřené partnerské smlouvy. Službu využívají také zákazníci, kteří se přesunou do jiného města, kam ale nevede přímé spojení a nemají velké nároky. „Díky tomu jsme unikátní. Zákazník s námi ušetří na některých trasách až 80 procent ceny nabízené na jiných internetových stránkách,“ uvedl loni v květnu v americké televizi CNBC Oliver Dlouhý.
Kiwi.com je jednou z nejrychleji rostoucích technologických firem nejen v Česku, ale i v Evropě. V současnosti má přes 900 zaměstnanců. Například konkurenční Student Agency loni prodala v Česku a na Slovensku letenky za 3,3 miliardy korun, což je meziročně o pět procent více. Podnik Radima Jančury si tak drží pozici jedničky na českém a slovenském trhu, druhá Asiana provozující web Letuška.cz loni prodala letenky za 2,8 miliardy, přičemž jí prodeje také rostly. Oproti uvedeným firmám je ale český trh pro Kiwi.com minoritní záležitostí.