Seat Ateca: První španělské SUV umí zaujmout
Seat Ateca
Seat vstoupil s modelem Ateca do konkurenčního boje ve třídě kompaktních SUV. Nedá se ale napsat, že by se jednalo o španělské auto – vychází totiž z techniky připravované Škody Yeti a vyrábí se v Kvasinách.
Čím se chce nová Ateca vymezit vůči zmiňovanému Yetimu, případně VW Tiguan? Zejména vnějším designem. Ten dle filozofie Seatu sází spíš na hrany, pečlivě poskládané do uceleného stylu. Ateca se mi líbí, a to hlavně ostře řezaná přední část s výraznými nádechy vzduchu v nárazníku a pětiúhelníkovými světlomety (ve vyšší výbavě s LED technologií).
Netrvá dlouho, a sedím v interiéru, který velmi výrazně připomíná zmíněné koncernové vozy. Tohle mě trochu mrzí – ačkoliv chápu, že ani nelze vybavit každý sesterský model jinou palubní deskou, bylo by to fajn. Na druhou stranu, důvěrně známé a ergonomicky dobře rozmístěné ovladače nevyžadují žádný zvyk. Nastavit klimatizaci, rádio nebo připojit telefon je díky rychlému a přehlednému systému otázkou okamžiku. Jediné, co vyžaduje zvýšenou pozornost, je orientace v hudebních složkách přehrávané hudby.
Pozice za volantem je příjemně vysoká, což dodává přehled o dění kolem auta. I dozadu je dobře vidět a při manévrech jsem cítil přirozený odhad. Ve městě pomáhá dobrý rejd, Ateca se otočí na 10,8 m. Volant nelze nastavit do horizontální polohy, což mi osobně úplně nevyhovuje, ale je to jen postřeh. Sportovní sedadla s dobrým bočním vedením mě potěšila, celkovou úroveň vnitřních odkládacích prostor hodnotím jako průměrnou, tedy zcela dostatečnou. Dozadu se cestující pohodlně usadí (a to i při vyšší výšce) a kufr nabízí 485 litrů základního prostoru (verze 4x2 má 510 l), přístupného širokou výklopnou zádí. Běžné rodinné potřeby zvládne v pohodě a nic víc od něj asi nikdo nečeká. Celkově je interiér spíše prostornější, a to zejména pro cestující vpředu, kteří mají místo kolem loktů i ramen.
Atecu můžete mít s řadou motorů, od nedůstojného základního tříválce 1.0 TSI až po dvoulitrový turbodiesel. Klasické TDI nabízí 150 k a 340 Nm točivého momentu, což stačí k akceleraci na 100 km/h za 9 s a maximální rychlosti 196 km/h. To jsou běžné, dostatečné hodnoty. Pocitově by auto mohlo jet trochu víc, ale není to tak, že bych si na dynamiku stěžoval. Své jistě dělá i hmotnost verze 2.0 TDI AWD, která činí 1548 kg. To není úplně málo… Motor TDI je spíše podprůměrně odhlučněn a o své konstrukci dává posádce vědět. Jeho projev ničím výrazně nezaujme, v nízkých otáčkách je rozjezd vlažnější, jak se nafoukne turbo, je to výrazně lepší. Velmi příjemně funguje ve spojení s přesnou šestistupňovou manuální převodovkou, příplatek za DSG bych určitě ušetřil. Spotřeba dosahuje hodnoty kolem 7 l / 100 km, klidněji se dá jezdit zhruba za 6,5 l / 100 km. Zcela běžné hodnoty. Při jízdě vyšší rychlostí na dálnici jsem si všiml zvýšené hladiny aerodynamického hluku.
Pohon všech kol využívá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojku, která automaticky připojuje kola zadní nápravy. Volič jízdních režimů umožňuje změnit nastavení auta a proměnit vůz dle konkrétních představ. K dispozici jsou režimy Normal, Sport, Eco a Individual. Režim Offroad navíc umožní řidiči nastavit elektroniku dle aktuálních podmínek – sněhu, bláta, písku atd.
Podvozek verze s pohonem všech kol (zadní náprava je připojována pomocí elektrohydraulické spojky) využívá vzadu multilink namísto klikové nápravy s vlečenými rameny. Díky tomu je Ateca komfortní, zbytečně neuskakuje a ani s velkými koly (18 palců) jsem necítil nedostatek pohodlí. V lehkém terénu se Ateca chovala čitelně, limitem jsou na mokré půdě hlavně pneumatiky – což je klasika. Hřebenové řízení má dobře nastavený elektromechanický posilovač a vůz se s ním chová velmi čitelně a snadno se ovládá. Dobré hodnocení si odnáší i brzdová soustava a LED světlomety, které jsou součástí nejvyšší výbavy Xcellence.
Jak to tak vypadá, Ateca je hezké, ale jinak normální, příjemné auto. Je to pravda. Věřím, že jich na silnicích brzy budeme potkávat víc. I ceník je nastaven relativně přívětivě: základní verze (se zmiňovaným tříválcem) stojí po slevě 523 900 Kč, ale mnohem zajímavější je vyšší výbava Xcellence. S testovaným motorem a čtyřkolkou vyjde Ateca na 711 900 Kč, zato s plnou výbavou včetně zmiňovaných LED světlometů, sportovních sedadel, couvací kamery a systému Media Systém Plus s osmipalcovým dotykovým displejem. Příplatků je pouze jedna stránka a jejich ceny jsou v pořádku – například adaptivní tempomat s funkcí Front Assist stojí pouze 4900 Kč. Nezbývá než přivítat Seat Ateca v segmentu SUV: jsem si jistý, že na silnicích brzy zdomácní – a zejména v oranžové či tmavě modré barvě vypadá skutečně dobře.
Plusy:
Prostorný interiér, jízdní vlastnosti, komfort podvozku, ergonomie
Minusy:
Aerodynamický hluk, horší odhlučnění motoru
Verdikt:
Ateca je příjemné auto. V žádném ohledu výrazně nevyčnívá, používá osvědčenou koncernovou techniku a umí zaujmout například designem. Jezdilo se mi s ní příjemně, protože má dobře odladěný podvozek (jízdním zážitkem se podobá hatchbackům nižší střední třídy), ale na druhou stranu tak trochu nezáživně. Ateca není imageové či zábavné auto – je multifunkčním společníkem, kterého na parkovišti mezi ostatními auty poznáte. Tedy pokud zvolíte nějakou šik barvu.