První globální trh s uměním vyvinuli Češi
Byznys s uměním
Co brzdí vznik trhu s uměním v opravdu globálním měřítku, podobně akciovým, dluhopisovým nebo komoditním trhům? Především nedostatek likvidity, malá čitelnost a z ní plynoucí nedůvěra investorů. Tato omezení chce zlomit burzovní model, který umožní investovat do umění stejně, jako na kapitálových trzích. Jako první na světě jej vyvinula společnost ARTSTAQ, která je provozovatelem první globální burzy s uměním na světě www.Artex500.com.
ARTSTAQ s českými zakladateli teď přichází na Fundlift, kde chce od investorů vybrat pět milionů korun na svůj dravý růst. Na změnu na trhu s uměním je teď pravý čas, hlásá respektovaný ekonom Nouriel Roubini či tvrdí analýza Deloitte.
Malá transparentnost, nízká likvidita. To jsou podle ohlasů v odborných kruzích dva zásadní faktory, které dlouhodobě brzdí umělce, galeristy, kurátory a především soukromé i institucionální investory, kteří pak do umění raději neinvestují vůbec nebo složitě. Změnit to hodlá ARTSTAQ. Název je zkratkou pro Automated Rating & Trading Standard for Art Quotation. ARTSTAQ vyvinul burzovní model pro obchodování s uměním, který využívá principy kapitálových trhů. Neformálně se mu začalo říkat Nasdaq for Art.
„ARTSTAQ otevřel v dubnu 2016 první globální burzu s uměním pod značkou Artex500. ARTSTAQ zajišťuje sběr dat, nezávislé analýzy, rating a automatizovanou kotaci umělců a děl. Samotné obchodování pak probíhá na www.Artex500.com a to v reálném čase, transparentně, bezpečně a likvidně. Artex500.com je první platforma svého druhu, kde investoři mohou umělecká díla koupit, uskladnit a následně prodat a to na základě velmi komplexních cenových dat a map,“ popisuje pro Roklen24 Jozef Barta, CEO ARTSTAQ.
ARTSTAQ v roce 2015 založil český vizionář, podnikatel a investor Roman Komárek. Do vedení firmy přizval bývalého dlouholetého šéfa UniCredit Bank Slovakia a milovníka umění Jozefa Bartu a společně založili českou vývojářskou a provozní společnost Artstaq s.r.o., jejíž developerský tým sídlí v Brně a management v Praze. Postupně se ARTSTAQ rozrostl o špičkové experty z různých oblastí a nyní je aktivní v Latinské Americe, střední a východní Evropě či ve Spojených arabských emirátech.
Na Fundlift nyní vstupuje ARTSTAQ s tříletým konvertibilním investičním certifikátem s úrokovou sazbou 10 % ročně a říká si o celkovou investici 5 milionů korun. Peníze využije na svůj globální růst.
Platformu od dubna letošního roku testují experti ze světa financí, technologií i uměleckého sektoru. V rámci testů proběhly desítky reálných obchodů, ratingem byly ohodnoceny stovky děl a umělců, platformu vyzkoušely tisíce unikátních uživatelů a do systému se zapojily galerie a promluvili experti. ARTSTAQ ke spolupráci přizval například experta na globální umění Harryho Guhla, který dříve vedl Art Basel. Do ARTSTAQ také například investovala a členkou jeho etické komise se stala Petra Wendelová, která dříve působila v Ernst & Young. V oblasti online plateb ARTSTAQ najala americkou společnost Braintree, za kterou stojí PayPal. Strategickým partnerem pro oblast mezinárodní dopravy je DHL, se kterou ARTSTAQ harmonizoval svůj logistický systém a která se stará o komplexní servis z hlediska pojištění, balení a přepravy uměleckých děl.
„Obchodování s uměním bylo vždy o emocích a vnímání krásy. Pokud na těchto dvou přirozených věcech vydělává jen několik aukčních domů a dobře informovaných sběratelů, něco je špatně a je to potřeba změnit.“
„ARTSTAQ nabízí investorům možnost diverzifikovat jejich portfolia do kategorie aktiv, která velmi dobře drží svou hodnotu obzvlášť v období ekonomického útlumu, a která byla dosud otevřena jen velkým investorům. ARTSTAQ umožňuje každému investovat do globální nabídky umělců s atraktivním potenciálem, často na začátku jejich mezinárodní kariéry. ARTSTAQ cílí globálně na více než 100 tisíc aktivně obchodujících investorů do roku 2018. Jozef Barta, Petra Wendelová a Harry Guhl jsou profesionálové s mnohaletými zkušenostmi z řízení mezinárodních společností a v tomto směru je manažerský tým ARTSTAQ na českém trhu naprosto unikátní,“ říká pro Roklen24 CEO Fundliftu, Andrea Lauren.
ARTSTAQ se svým burzovním modelem přichází v momentě vzestupu volání po změně zastaralého aukčního modelu obchodování s uměním ve světě. Přechod na online obchodování s uměním přitom v globálním měřítku teprve začíná. Jako první velký hráč vstoupil letos do online obchodování aukční dům Sotheby’s. Stalo se tak ale opět s aukčním modelem.
V této souvislosti respektovaný světový ekonom Nouriel Roubini prohlásil, že na trhu s uměním je nutné přijít s jiným, transparentnějším modelem a začít považovat umění za standardní třídu aktiv, kterou jsou akcie, dluhopisy nebo komodity. Poradenská skupina Deloitte pak vydala rozsáhlou studii, ve kterém odhaduje velké změny ve světě umění a upozorňuje na fakt, že chybí srozumitelný cenový model.
ARTSTAQ se chce chopit příležitosti, stát se novým standardem a rozšířit použití modelu na další oblasti obchodování jako fotografie, sochy, nová média, šperky, mince nebo víno. Velikost globálního trhu s uměním je odhadována na 68 miliard dolarů, sběratelství na 620 miliard dolarů.