Neomezené volání už neláká. Polovina lidí zvažuje změnu tarifu
Předražené tarify
Polovina uživatelů neomezených paušálních mobilních tarifů zvažuje přechod na jiný cenový program. Zákazníkům nejvíce vadí vysoká cena, která je u všech hlavních operátorů standardně 749 Kč měsíčně. Neomezené tarify v současnosti využívá zhruba 60 procent uživatelů v Česku. Vyplývá to z průzkumu portálu Ušetřeno.cz, který se uskutečnil v první polovině března mezi 1650 respondenty.
Cenu jako hlavní důvod nespokojenosti uvedlo 42 procent uživatelů paušálních neomezených tarifů. Malý objem mobilních dat nejvíce trápí 22 procent uživatelů. Ani smlouvy na dobu určitou nejsou tím, co by zákazníky výrazně odrazovalo. Jako hlavní problém uvádí délku závazku u svého stávajícího operátora totiž pouze deset procent uživatelů.
„Lidé zatím daleko více slyší na cenu tarifu než na množství dat. To může být vodítkem pro mobilní operátory, pokud se chystají přijít s novou lákavější nabídkou,“ uvedl analytik Ušetřeno.cz Tomáš Tichánek.
V dubnu před čtyřmi lety uvedlo O2 na trh tehdy převratnou nabídku paušálních neomezených tarifů na volání a SMS s balíčkem mobilních dat za cenu 749 Kč. Ostatní operátoři brzy následovali. Zájemci o neomezené tarify většinou uzavřeli s operátory smlouvu na dva roky, kterou následně na další dva roky prodloužili. Podle průzkumu je vázáno smlouvou na dobu určitou 88 procent uživatelů neomezených tarifů. Závazek tedy velké části z nich v příštích měsících vyprší.
Riziko podle Tichánka operátorům hrozí i při zachování současné podoby neomezených tarifů. „V takovém případě si přibližně polovina zákazníků změní tarif na levnější variantu nebo využije nabídek neveřejných tarifů, které mají srovnatelné podmínky jako oficiální tarify, ale za cenu až o 40 procent nižší. Operátoři tak mohou přijít o podstatnou část příjmů, které měli dosud jisté,“ dodal.
Přestože operátoři informují klienty o podmínkách prolongace předem formou SMS, na měsíčních vyúčtováních i v nastavení zákaznických účtů na internetu, může se stát, že dojde k prodloužení smlouvy na další období, aniž by to zákazník zaznamenal. Aby nedošlo k automatické prolongaci, je obvykle potřeba písemně vypovědět smlouvu 30 dní před vypršením kontraktu.