Suzuki S-Cross: Auto pro menší dobrodružství
SUZUKI
Pokud se podíváme na nabídku japonské automobilky Suzuki, nejvíce vás zaujme dvěma modely – novou Vitarou a prověřeným modelem S-Cross. Právě tento menší, ale nečekaně šikovný model jsem protáhl zablácenými cestami.
I když se to na první pohled nemusí zdát, Suzuki je velká firma, zaměstnávající po světě přes 45 000 lidí. Vyrábí řadu různých věcí – kromě aut, kterých ročně přivede na trh skoro tři miliony, to jsou zejména různé stroje a vozidla s pohonem všech kol (ATV), motocykly, lodní motory a malé spalovací motory pro nejrůznější použití.
Pro českého zákazníka je určitě přirozené spojení Suzuki právě s pohonem všech kol. Dobré jméno si v průběhu času získal model Jimny, obratný malý off-road, který se v současné třetí generace úspěšně prodává již od roku 1998, aniž by potřeboval nějaké zásadní změny. Obecné známosti se těší také Vitara, ke které se ještě vrátíme v samostatném testu. Suzuki v roce 2006 přivedlo ve spolupráci s Fiatem také model SX-4, který se stal zajímavým rozšířením segmentu směrem k „městským“ SUV. Prodejní úspěch se dostavil a tak se v roce 2013 začala v Maďarsku (tradičním místě výroby zejména modelů Swift) vyrábět druhá generace, nazývaná již S-Cross.
Dobrý přehled
Z nabízených motorů, kterými jsou výhradně čtyřválce, jsme vybrali motor 1.6 VVT, protože nabízený turbodiesel nelze spojit s pohonem všech kol. A takové auto, které má plnit rozličné role a majitele (či pravděpodobněji majitelku) nesmí nechat nikde stát kvůli nedostatku trakce, podle mého názoru potřebuje čtyřkolku. Benzinový motor o běžném výkonu 120 koní (točivý moment dosahuje hodnoty 156 Nm) je pro malé SUV o hmotnosti 1245 kg dostatečný. Je spojen buď s příplatkovou bezestupňovou převodovkou CVT (nedoporučuji) nebo normálním, pětistupňovým manuálem. Řazení je prvním, čeho si při jízdě všimnete – dráhy jsou naprosto přesné a skvěle definované. Jde o jedno z nejlepších řazení, jaká jsem zažil. Velmi sympatické je nastavení řízení, přesné, citlivé, nevyžadující sílu.
Malé autíčko se obratně proplétá provozem, přičemž dobrému přehledu o dění kolem pomáhá relativně vysoký posaz, ale také celková přehlednost karoserie. Interiér je jednoduše, ale hezky zpracovaný, a když už i Suzuki nabízí různé elektronické pomocníky (celou sadu podvozkových pomocníků, airbagy, ale i další, modernější prvky), stále si zachovává jakousi „normálnost“. Pro zadní cestující se místa tak akorát, pokud tedy na lavici neposadíte basketbalové hráče. Základní prostor pro zavazadla činí průměrných 430 litrů, sklopením sedadel získáte až 1269 litrů prostoru, přístupných pátými dveřmi. Do roviny ho dostanete pomocí dvojitého dna.
Komfort a jistota
Jízdní vlastnosti čtyřkolky se mi líbili. V zatáčkách se auto mírně naklání, ale dobře zvládá nerovnosti (standardem jsou 16palcová kola s pneu 205/60 R16, testovaná verze měla 17tky) a celkově se příjemně ovládá. Nenáročné auto, se kterým se snadno funguje. Benzinový motor se vytáčí normálně, není nijak dravý, ale má příjemný zvuk a lineární zátah. Při běžném ježdění si řekne kolem 7 l/100 km, při prudším zacházení spotřeba stoupne tak o litr, což je průměr. Nastavení čtyřkolky AllGrip se dá měnit ve čtyřech režimech (a nabízí i funkci Lock pevně rozdělující točivý moment mezi nápravy) dle aktuálních podmínek a hravě splní všechny běžné nároky. Tohle auto není na vyložené průzkumy zarostlých cest, ale na nezpevněném povrchu jí zůstává komfort a jistota – je cítit, že auto mám pořád pod kontrolou.
Suzuki nabízí řadu různých akcí a zvýhodnění, proto tolik neřešte oficiální ceník, ale zajděte se podívat přímo do dealerství. Možná na vás bude čekat zajímavá nabídka ve formě skladového modelu. Koho láká technologie, může mít speciální edici ve výbavě Elegance s paketem Lux obohacenou o řadu prvků – Radar Brake Support, Suzuki Smartphone audio (MirrorLink), zadní parkovací kameru, navigaci a další prvky. Já doporučuji sáhnout po zlatém středu.
Suzuki si dobře uvědomuje blížící se zimu, a proto prodeje svých modelů s pohonem všech kol podporuje řadou akcí. Pro S-Cross nabízí limitované edice a slevy až 90 000 Kč na skladové vozy. Suzuki nabízí verzi 4x4 také s výbavou zdarma, finančním bonusem, povinným ručením včetně pojištění zdarma (při výběru financování Suzuki Finance) a v neposlední řadě i sadou čtyř zimních pneumatik. V rámci akčního ceníku se testovaná verze ve výbavě Premium (obsahuje například Hill Hold Control, přehrávač MP3 s Bluetooth, tempomat či mlhovky) dá pořídit za 489 900 Kč, což je vzhledem ke konkurenci a užitné hodnotě modelu velmi přitažlivá nabídka. Vyšší výbavu Elegance nepotřebujete.
Plusy:
Komfortní podvozek, přesné řazení, dobrá cena, stabilita, výhled
Minusy:
Naftová verze bez čtyřkolky, pouze pětistupňový manuál, obyčejné materiály v interiéru
Verdikt:
S-Cross je nečekaně využitelné auto, které sice ničím neohromí, ale jako celek je sladěné. Líbí se mi jeho použitelnost, snadné soužití i celkově příjemné jízdní vlastnosti. A navíc, celek není vůbec drahý! Vhodné levné auto pro mladý aktivní pár nebo starší lidi s chutí vyrážet alespoň za menšími dobrodružstvími.