Zemana čekaly předem připravené dotazy, na bezprostřední nebyl čas
Cesta prezidenta na Moravu
Pečlivě předem připravené otázky na prezidenta Miloše Zemana měli studenti Střední vinařské školy ve Valticích na Břeclavsku při setkání s hlavou státu. Řeč byla o migraci, zkorumpovanosti politiků, vlastizradě, juvenilní justici, ale na vztah Zemana k vínu, novelu vinařského zákona nebo rozvoj venkova či agroturistiky se nedostalo. Škola je jedinou střední vinařskou školou v ČR. Navštěvuje ji okolo 220 studentů vinařství, agroturistiky a také zahradnictví.
Vybraní studenti přišli na setkání s prezidentem s otázkami, které si předem sestavili s učitelkou českého jazyka. Ta jim je dokonce vytiskla. Po odchodu Zemana někteří v rozhovoru se zpravodajem ČTK neskrývali zklamání nad tím, že nebyl prostor na bezprostřední otázky. Některým z nich se nezdála šťastná až příliš velká příprava pedagogů na diskusi s prezidentem.
Pan prezident diskutuje se studenty Střední vinařské školy Valtice. Otázky na téma migrace nebo objektivita ČT. pic.twitter.com/XIMFaCH7HI
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci)
27. Leden 2016
„Témata probírali předem žáci mezi sebou i s učiteli. Důvodem, proč měli otázky předem napsané, byla nervozita. Setkání s prezidentem se nekoná každý den,“ řekla ČTK ředitelka školy Ivana Machovcová. Setkání se účastnili žáci prvních a druhých ročníků, starší žáci byli na soutěži v řezu vinné révy.
Zeman měl na studenty vyhrazeno 40 minut, které beze zbytku vyčerpal. Machovcovou mrzí, že téma víno s nimi neprodiskutoval. Hovořil o něm před setkáním s žáky při jednání s vedením školy, které podpořilo připravovanou novelu vinařského zákona a je i pro přísnější trestání výrobců pančovaného vína.
Zeman při setkání s valtickými studenty vtipkoval o politice a politicích, hovořil o připravovaném protikuřáckém zákonu. Vyjádřil se i k tomu, že automaty na kávu by měly zůstat na středních školách, na základních je vzhledem k obezitě českých dětí nepodporuje.
Zcela chyběly bezprostřední otázky ze třídy. Zeman si třikrát musel nechat zopakovat otázku v souvislosti s odebíráním českých dětí rodičům v Norsku, kde jsou spory se sociálními pracovníky. Student přitom použil termín juvenilní justice, kdy bylo na mnoha přítomných patrné, že mu nerozumí. Jde o systém, při němž sociální pracovníci v údajném zájmu dítěte činí právní kroky, které ale dítěti ve skutečnosti škodí.