Návrat ke kuponům místo opencard. Praha na to potřebuje 14 dní

Návrat k papírovým průkazkám?

Návrat ke kuponům místo opencard. Praha na to potřebuje 14 dníAKTUALIZOVÁNO 1
Krátké zprávy
Sdílet:

Praha by mohla do 14 dnů od pokynu rady místo opencard vydávat papírové průkazky a kupony. Jedná se o krizovou variantu, podle níž by papírové průkazky měli dostat cestující, kterým skončí platnost opencard. Dále by se to týkalo také nových žadatelů o jízdní doklad. Ostatní by zatím dál jezdili na opencard. Praha se tak připravuje na možnost, že se s vlastníkem práv k systému opencard nedohodne na další spolupráci.

Firma eMoneyServices (EMS) se po včerejších jednáních s Prahou zaručila, že zajistí provoz karet do konce června. Praha ale musí začít platit dluhy. Radní za TOP 09 o zavedení papírových průkazek jednali dlouho do noci. Původně chtěli, aby pražský podnik začal s vydáváním od poloviny června. Resp. od 18. června, kdy Praze vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý.

Radní ale nakonec se zástupci EMS dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS. Jedná se o 30 milionů korun, které dluží za licence pro 250 000 karet. Podle některých informací si ale EMS může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 130 milionů korun.

Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Praha se proto snaží od EMS odkoupit práva a problematický projekt provozovat sama. Firma ale žádá 500 milionů korun, což město považuje za nepřijatelné. Dnes chce EMS předložit novou, prý přijatelnější nabídku. Cena by se přitom podle zdroje ČTK měnit neměla.

Hledá se „nové řešení“

Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na „nové řešení“. Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví. Dopravní podnik v podkladech pro vedení města upozornil na problémy spojené s případným úplným přechodem na papírové jízdenky. Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie.

„Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout,“ píše DPP. Tisk papírových průkazek a kuponů by vyšel na asi 16 milionů. Každý žadatel by zaplatil 20 korun. Za opencard dá 100 respektive 150 korun. Opencard ale slouží zároveň i jako čtenářský průkaz do knihovny, což by papírová varianta neumožňovala. Cena jízdného by zůstala stejná.

Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz